Nya på jobbet – så vill de lyfta flygplatsen: "Full av energi"

Jesper Low och Anna Norin tänker inte låta sig stoppas av vare sig flygskam, minussiffror eller nedläggningskrav.
De känner båda en "oerhörd pepp" att ta över Norrköpings flygplats.
– Det här är mitt drömjobb, säger Anna Norin.

Anna Norin är ny verksamhetsansvarig och Jesper Low ny vd för Norrköping Airport.

Anna Norin är ny verksamhetsansvarig och Jesper Low ny vd för Norrköping Airport.

Foto: Fredrik Nygren

Norrköping2025-06-26 04:00

Anna Norin har jobbat på Luftfartsverket och Swedavia och kommer senast från en tjänst på Sjöfartsverket.

Som verksamhetsansvarig har hon hand om den dagliga driften. En roll som var lite som att hitta hem.

– När jag såg annonsen kändes det som att den var skriven till just mig. Flygplatser har en speciell atmosfär. Människor är glada och ska på semester. Det är en härlig miljö att jobba i.

Anna Norin beskriver sin nya roll som "ett drömjobb".
Anna Norin beskriver sin nya roll som "ett drömjobb".

Jesper Low, kanske mest känd för sin tid som ordförande i företagarna gör sina första dagar som flygplats-vd.

– Jag är full av energi. Jag har kommit till ett viktigt jobb. Jag är avlönad av Norrköpings medborgare. Då vill man verkligen göra det bästa man kan.

Sedan 2006 har kommunen haft ansvar för flygplatsen.
Sedan 2006 har kommunen haft ansvar för flygplatsen.

Hur kommer flygplatsen att ha förändrats om ett år?

– Då hoppas jag att vi har en reguljär flyglinje ut i Europa. Vi har starkare samverkan med universitet och näringsliv. Jag ser en avancerad drönarskola som på sikt ska vara ledande i Sverige. Jag tror också att vi har kickat i gång projektet med energipark. För mig är det viktigt att jobba med någonting som gör världen bättre.

De senaste fyra åren har flygplatsen fått koncernbidrag på ungefär 30 miljoner kronor. Antalet passagerare har gått upp, men det är fortfarande långt kvar till nivåerna innan pandemin.

Båda är tydliga: för att öka intäkterna krävs en reguljär flyglinje.

– Det behövs trafikavgifter. Passageraravgifter och start- och landningsavgifter, säger Anna Norin.

Samtidigt håller Jesper Low fast vid sitt tidigare uttalande: flygplatsen måste få kosta.

Norrköpings flygplats invigdes invigdes 1934 och kallar sig Sveriges äldsta flygplats för trafikflyg.
Norrköpings flygplats invigdes invigdes 1934 och kallar sig Sveriges äldsta flygplats för trafikflyg.

Andra kommunala bolag har press att gå med vinst. Borde inte det gälla även er?

– Det är viktigt att investera i viktig infrastruktur i kommunen. Tänk om vi skulle stänga hamnen och sluta ta in båtarna med sina leveranser, sluta att investera i Vrinnevisjukhuset, det skulle vara förödande. Vi behöver flygplatsen, inte minst som en dörr ut mot Europa.

De tillägger att även Linköping och många andra flygplatser får koncernbidrag för att täcka upp förlustår.

Både Vänsterpartiet och Miljöpartiet i Norrköping är motståndare till flygplatsen, bland annat av miljöskäl. Enligt FN är ett av de effektivaste sätten att minska sitt eget klimatavtryck att inte flyga.

Jesper Low menar att intäkter och kunskaper från traditionellt flyg behövs för att kunna utveckla ny miljövänlig teknik.

– Så vi kan inte skrota "gammelflyget". Det ger oss utrymme att lära oss och testa.

Jesper Low har tidigare jobbat med att utveckla flygplatser som vd för Independent Business Group (IBG).
Jesper Low har tidigare jobbat med att utveckla flygplatser som vd för Independent Business Group (IBG).

Kan ni förstå den som känner flygskam?

– Jag kan tycka att frågan är tudelad. Jag förstår rörelsen kring utsläppsfrågan, men vi behöver ett större perspektiv, säger Jesper Low.

– Flyget granskas nitiskt på ett sätt som vi inte gör med andra saker i vardag. Flyget står för två till tre procent av koldioxidutsläppen globalt, enligt FN:s klimatpanel, säger Anna Norin.

Trots utmaningarna är de tydligt att de är peppade på sina nya uppdrag.

– Jag tror inte att vi kommer att ha en värld utan flyg i framtiden, jag tror verkligen inte det. Vi kommer fortfarande att flyga, men smartare och effektivare. Jag har svårt att inte känna en stor entusiasm, säger Anna Norin.

– Utan ambitioner uppnår man aldrig något. Vänner brukar fråga hur jag alltid kan vara så glad, men jag är i grunden positiv. Jag kan säga att jag jobbar på Sveriges äldsta flygplats från 1934 som är med och utvecklar framtidens flyg, det är coolt, säger Jesper Low.

Karta: Norrköping Airport AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!