Efter olyckorna: Nu hyllar personalen allmÀnheten

Samariten Ambulans fick under februari Äka ut pÄ flertalet larm om trafikolyckor. PÄ plats har personalen mött nÄgot som de menar förtjÀnar lite extra uppmÀrksamhet.

Ambulanspersonalen uppmÀrksammar allmÀnheten som hjÀlp till efter de svÄra trafikolyckorna.

Ambulanspersonalen uppmÀrksammar allmÀnheten som hjÀlp till efter de svÄra trafikolyckorna.

Foto: Felicia Agerstig

Norrköping2024-04-01 18:00

Ett larm kommer in till Samariten Ambulans, det har skett en allvarlig trafikolycka pÄ ArkösundsvÀgen. Det Àr den andra olyckan pÄ bara nÄgra dagar. Personalen tar pÄ sig arbetsskorna och ger sig snabbt ut för att se om det finns skadade personer pÄ platsen, men nÄgot mer fÄngar deras uppmÀrksamhet.

VÀl framme har ambulanspersonalen mött allmÀnhetens modiga civilkurage, de har hjÀlpt till innan ambulansen hunnit fram. Men hur de skulle nÄ dessa personer efterÄt för att ge lite extra beröm var inte enkelt. Det blev till slut ett inlÀgg pÄ Instagram.

InlÀgget som Samariten Ambulans delade pÄ deras instagram.
InlÀgget som Samariten Ambulans delade pÄ deras instagram.

"Vi har blivit mycket överraskade och glada för det otroligt fina och modiga civilkuraget som vi har mött vid skadeplats. Tusen tack!", skrev Samariten Ambulans. 

– Vi upplever mĂ„nga gĂ„nger att vi inte hinner Ă„terkoppla eller prata med de hĂ€r personerna efterĂ„t. Det Ă€r stĂ„hej och mycket fokus pĂ„ patienten sĂ„klart och dĂ„ försvinner de hĂ€r personerna som hjĂ€lpt till. Och nu ville vi nĂ„ dem, vilket vi lyckades med, berĂ€ttar sjuksköterskan Hanna Gunnarsson.

Hanna Gunnarsson, sjuksköterska vid Samariten Ambulans i Norrköping.
Hanna Gunnarsson, sjuksköterska vid Samariten Ambulans i Norrköping.
Ambulanspersonalen uppmÀrksammar allmÀnheten som hjÀlp till efter de svÄra trafikolyckorna.
Ambulanspersonalen uppmÀrksammar allmÀnheten som hjÀlp till efter de svÄra trafikolyckorna.

Ambulanspersonalen kan inte gÄ in pÄ detaljer om vad de sett, men förklarar att det bland annat handlat om att privatpersoner kunnat beskriva ett hÀndelseförlopp för ambulanspersonalen. Detaljer som hjÀlpt personalen att snabbare fÄ koll pÄ en patients skadelÀge, för att sedan kunna ge rÀtt vÄrd. Vid andra olyckor (utöver olyckorna i februari) har mÀnniskor hjÀlpt olycksdrabbade att andas, vilket handlar om liv och död, enligt ambulanssjuksköterskan Christoffer Remnemark.

– Att skapa förutsĂ€ttningar för att andas och att pĂ„börja hjĂ€rt- och lungrĂ€ddning Ă€r nĂ„got som privatpersoner kan göra. Annars Ă€r det en dödlig utgĂ„ng, förklarar han.

Mats Wass, stationschef vid Samariten Ambulans, tycker dÀremot att det Àr viktigt att pÄpeka att man aldrig som privatperson ska utsÀtta sig för onödiga risker dÀr man sjÀlv kan rÄka ut för en olycka.

– Vi vill inte att nĂ„gon annan ska sĂ€tta sig i ett dĂ„ligt lĂ€ge för att man vill hjĂ€lpa till, man mĂ„ste göra en avvĂ€gning innan.

Och det ska tillĂ€ggas att det inte Ă€r utan risk eller att det Ă€r problemfritt för ambulanspersonalen heller alla gĂ„nger. Ibland kan det hĂ€nda, nĂ€r mĂ„nga nyfikna Ă„skĂ„dare stĂ„r och bevittnar en olycka, att ambulansen har svĂ„rt att bedöma vem som Ă€r drabbad eller inte. Ambulanspersonalen har som skyldighet att undersöka alla som potentiellt kan vara drabbade, vilket gör deras arbete svĂ„rare med fler mĂ€nniskor Ă€n nödvĂ€ndigt pĂ„ plats. 

Kollegorna Christoffer Remnemark, Camilla Danvall och Hanna Gunnarsson.
Kollegorna Christoffer Remnemark, Camilla Danvall och Hanna Gunnarsson.

Men deras arbete skulle, enligt ambulanspersonalen, inte vara möjligt utan privatpersoners hjĂ€lp. Det Ă€r ocksĂ„ vad inlĂ€gget syftar till, att uppmĂ€rksamma de personer som hjĂ€lper till innan ambulansen Ă€r pĂ„ plats. 

– Vi Ă€r vĂ€ldigt beroende av privatpersoner vid olyckor och sjukdomsfall. Ibland behöver första hjĂ€lpen komma snabbare Ă€n vad vi kan erbjuda. Och dĂ„ vill vi ge dem som har hjĂ€lpt till en klapp pĂ„ axeln, som en bekrĂ€ftelse pĂ„ att de har jobbat bra, sĂ€ger Christoffer Remnemark. 

"Vi upplever mÄnga gÄnger att vi inte hinner Äterkoppla eller prata med de hÀr personerna efterÄt. Det Àr stÄhej och mycket fokus pÄ patienten sÄ klart, och dÄ försvinner de hÀr personerna som hjÀlpt till. Och nu ville vi nÄ dem, vilket vi lyckades med", berÀttar sjuksköterskan Hanna Gunnarsson.
"Vi upplever mÄnga gÄnger att vi inte hinner Äterkoppla eller prata med de hÀr personerna efterÄt. Det Àr stÄhej och mycket fokus pÄ patienten sÄ klart, och dÄ försvinner de hÀr personerna som hjÀlpt till. Och nu ville vi nÄ dem, vilket vi lyckades med", berÀttar sjuksköterskan Hanna Gunnarsson.

En önskan frÄn ambulanspersonalen dÀremot Àr att vÀrna om olycksdrabbade personers integritet. Att journalister behöver rapportera om hÀndelser har de förstÄelse för, men privatpersoner som fotar eller filmar Àr ofta bara ett irritationsmoment.

– Det gör att vi ibland kan bli irriterade. Vi kĂ€nner att vi hjĂ€lper en mĂ€nniska och nĂ„gon annan stĂ„r dĂ€r och tar en bild. Vad Ă€r syftet med det? UnderlĂ€tta för oss blĂ„ljuspersonal att göra ett bra jobb – det Ă€r det viktigaste som finns.

Karta: Vrinnevisjukhuset
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!