Efter olyckorna: Nu hyllar personalen allmänheten

Samariten Ambulans fick under februari åka ut på flertalet larm om trafikolyckor. På plats har personalen mött något som de menar förtjänar lite extra uppmärksamhet.

Ambulanspersonalen uppmärksammar allmänheten som hjälp till efter de svåra trafikolyckorna.

Ambulanspersonalen uppmärksammar allmänheten som hjälp till efter de svåra trafikolyckorna.

Foto: Felicia Agerstig

Norrköping2024-04-01 18:00

Ett larm kommer in till Samariten Ambulans, det har skett en allvarlig trafikolycka på Arkösundsvägen. Det är den andra olyckan på bara några dagar. Personalen tar på sig arbetsskorna och ger sig snabbt ut för att se om det finns skadade personer på platsen, men något mer fångar deras uppmärksamhet.

Väl framme har ambulanspersonalen mött allmänhetens modiga civilkurage, de har hjälpt till innan ambulansen hunnit fram. Men hur de skulle nå dessa personer efteråt för att ge lite extra beröm var inte enkelt. Det blev till slut ett inlägg på Instagram.

undefined
Inlägget som Samariten Ambulans delade på deras instagram.

"Vi har blivit mycket överraskade och glada för det otroligt fina och modiga civilkuraget som vi har mött vid skadeplats. Tusen tack!", skrev Samariten Ambulans. 

– Vi upplever många gånger att vi inte hinner återkoppla eller prata med de här personerna efteråt. Det är ståhej och mycket fokus på patienten såklart och då försvinner de här personerna som hjälpt till. Och nu ville vi nå dem, vilket vi lyckades med, berättar sjuksköterskan Hanna Gunnarsson.

undefined
Hanna Gunnarsson, sjuksköterska vid Samariten Ambulans i Norrköping.
undefined
Ambulanspersonalen uppmärksammar allmänheten som hjälp till efter de svåra trafikolyckorna.

Ambulanspersonalen kan inte gå in på detaljer om vad de sett, men förklarar att det bland annat handlat om att privatpersoner kunnat beskriva ett händelseförlopp för ambulanspersonalen. Detaljer som hjälpt personalen att snabbare få koll på en patients skadeläge, för att sedan kunna ge rätt vård. Vid andra olyckor (utöver olyckorna i februari) har människor hjälpt olycksdrabbade att andas, vilket handlar om liv och död, enligt ambulanssjuksköterskan Christoffer Remnemark.

– Att skapa förutsättningar för att andas och att påbörja hjärt- och lungräddning är något som privatpersoner kan göra. Annars är det en dödlig utgång, förklarar han.

Mats Wass, stationschef vid Samariten Ambulans, tycker däremot att det är viktigt att påpeka att man aldrig som privatperson ska utsätta sig för onödiga risker där man själv kan råka ut för en olycka.

– Vi vill inte att någon annan ska sätta sig i ett dåligt läge för att man vill hjälpa till, man måste göra en avvägning innan.

Och det ska tilläggas att det inte är utan risk eller att det är problemfritt för ambulanspersonalen heller alla gånger. Ibland kan det hända, när många nyfikna åskådare står och bevittnar en olycka, att ambulansen har svårt att bedöma vem som är drabbad eller inte. Ambulanspersonalen har som skyldighet att undersöka alla som potentiellt kan vara drabbade, vilket gör deras arbete svårare med fler människor än nödvändigt på plats. 

undefined
Kollegorna Christoffer Remnemark, Camilla Danvall och Hanna Gunnarsson.

Men deras arbete skulle, enligt ambulanspersonalen, inte vara möjligt utan privatpersoners hjälp. Det är också vad inlägget syftar till, att uppmärksamma de personer som hjälper till innan ambulansen är på plats. 

– Vi är väldigt beroende av privatpersoner vid olyckor och sjukdomsfall. Ibland behöver första hjälpen komma snabbare än vad vi kan erbjuda. Och då vill vi ge dem som har hjälpt till en klapp på axeln, som en bekräftelse på att de har jobbat bra, säger Christoffer Remnemark. 

undefined
"Vi upplever många gånger att vi inte hinner återkoppla eller prata med de här personerna efteråt. Det är ståhej och mycket fokus på patienten så klart, och då försvinner de här personerna som hjälpt till. Och nu ville vi nå dem, vilket vi lyckades med", berättar sjuksköterskan Hanna Gunnarsson.

En önskan från ambulanspersonalen däremot är att värna om olycksdrabbade personers integritet. Att journalister behöver rapportera om händelser har de förståelse för, men privatpersoner som fotar eller filmar är ofta bara ett irritationsmoment.

– Det gör att vi ibland kan bli irriterade. Vi känner att vi hjälper en människa och någon annan står där och tar en bild. Vad är syftet med det? Underlätta för oss blåljuspersonal att göra ett bra jobb – det är det viktigaste som finns.

Karta: Vrinnevisjukhuset
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!