"En exceptionellt dålig hantering av transporten", det kallades den färd som Lovisa Karlsson fick uppleva tidigare i år. Betyget sattes av Östgötatrafiken. Hennes pappa Kent Karlsson berättar om tre tätt på varandra följande händelser:
– Jag blir arg igen när jag tänker på det. Det kunde ha gått riktigt illa. Lovisa var inte riktigt fastspänd och hennes assistenter påpekade det för chauffören. Men chauffören sa att det gick bra att köra. Det är inte klokt, säger Kent Karlsson och visar en bild som togs vid tillfället.
På bilden ser man att det knappast är så att Lovisa sitter riktigt fastspänd. Eller som en erfaren färdtjänstförare säger till oss när vi visar bilden:
– Är det där ett skämt? Det begriper väl vem som helst att det inte går att spänna fast så där.
LÄS MER: Förare: "Det är som att köra matkassar."
Kent Karlsson anmälde händelsen till Östgötatrafiken, som i sin tur kontaktade entreprenören Taxibil i Östergötland. I de dokument vi kan se fick chauffören en skriftlig varning och det blev även aktuellt med avstängning av den aktuella föraren. Entreprenören berättar också att ett allvarligt samtal har hållits med chauffören och att man även har gått igenom handhavandet när en passagerare ska spännas fast på ett säkert sätt.
– Vi har flera gånger ifrågasatt vilken kvalitet det är på chaufförernas utbildning och hur omfattande utbildningarna har varit. De tre gångerna vi har anmält problemen är bara de senaste. Det har funnits problem länge och jag är orolig, säger Kent Karlsson.
Kort därpå, i början av augusti, skulle Lovisa Karlsson åka till sin dagliga verksamhet på Thapperska. Återigen noterade assistenter till Lovisa Karlsson att det fanns problem med säkerheten. Rullstolens främre del var inte korrekt förankrad inför resan.
– De påpekade detta. Men chauffören åkte ändå iväg. Bara kort efter att bussen började köra vickar rullstolen bakåt. Assistenterna ropar och bussen stannar. Det kunde ha gått illa. Men rullstolen stoppar i ett läge bakåt utan att välta, säger Kent Karlsson.
LÄS MER: "Vi tar problemen på största allvar."
Händelsen anmäls och Kent Karlsson berättar att hans dotter blev både rädd och ledsen efter det som hände. Nästa anmälan som Kent Karlsson lämnat in är mot samma chaufför.
– Uppenbarligen var han sur efter att första tillbudet inträffade. Att assistenterna hade reagerat och anmält och ifrågasatt kompetensen. Han betedde sig väldigt aggressivt. Vi har sagt till att vi inte vill att han kör Lovisa något mer och det är en överenskommelse nu.
Enligt Kent Karlsson är inte hans dotter den enda som råkat ut för oskickliga färdtjänstchaufförer. Han känner flera som har haft klagomål på bristande kompetens hos förarna.
– Min dotter kan inte tala för sig själv. Det är tur att det funnits assistenter med som har kunnat se hur det ser ut. När vi klagar får vi veta att det utbildas hela tiden. Men jag undrar om någon kollar hur bra kvaliteten är egentligen? Att någon är ny och att det är stressigt räcker inte som svar. Jag måste kunna lita på att min dotter får den färdtjänst som man kan kräva, säger han.