Jätteorder till Linköpingsföretag

Linköpingsföretaget Runway Safe har ett par hundra miljoner skäl att fira i dag. Deras bromsbädd för flygplan har fått ett riktigt världsgenombrott.

Bromsbädden görs av högfriktivt skumglas.

Bromsbädden görs av högfriktivt skumglas.

Foto: Hyacinth Baltazar Pearson

Norrköping2015-09-22 09:00

Landningsbanor på flygplatser är i regel alldeles tillräckligt långa, men om det ovanliga händer att de inte räcker till för ett flygplan att hinna stanna är det otäckt. I många år har ett amerikanskt företag varit det enda som tillhandahållit så kallade bromsbäddar som klarar att fånga upp tunga passagerarplan, men bäddarna har varit dyra och krävt stort underhåll.

Nu har monopolet brutits. Efter flera års experimenterande lyckades ett norskt bolag få fram ett alternativ, som två år senare – 2012 – godkändes av amerikanska luftfartsmyndigheten. Bolaget lyckades ändå inte få ut sin produkt på marknaden, och i början på 2014 tog Linköpingsföretaget Runway Safe över verksamheten. De tog kontakt med världens största flygplatsnav i Chicago.

– De har sju anläggningar, och sa vid sittande bord att "det här vill vi ha", säger Runway Safes vd Anders Lundmark.

En första bromsbädd byggdes på prov förra året, och nu har ryktet gått. Både O'Hare och Chicago Midway har beställt bäddar, och om två veckor börjar installationen. Anders Lundmark sitter dessutom en hel del i telefon med flygplatser över hela USA och Asien, och på måndagen trillade en till färdig order in – på knappt 70 miljoner kronor med Zürich. Sammanlagt är de båda affärerna värda nästan 200 miljoner kronor.

– Vi är glada på kontoret i dag, säger Anders Lundmark.

Runway Safes bromsbäddar är gjorda av så kallat skumglas, som tillverkas av bearbetat återvunnet glas. De placeras vid landningsbanans slut och ett flygplan som passerar stoppas upp på ett mjukt sätt av det högfriktiva materialet.

– Det är ett rent naturmaterial och ett monolistiskt system som byggs på plats. Den är tät och har extremt låga underhållskostnader, säger Anders Lundmark.

Nu ska företaget öppna en utvecklingsavdelning i Linköping. De ingenjörer som tog fram bromsbädden är anställda i bolaget. Allt har gått väldigt fort på slutet och företaget har inte hunnit med att anställa fler.

– Just nu är vi ett tiotal konsulter, men om du ringer mig efter jul hoppas jag att vi är ett tjugotal i bolaget, säger Anders Lundmark.

Han tror dock inte att Runway Safe kommer att sälja något i Sverige. Bromsbäddarna behövs främst på flygplatser där det finns litet utrymme att bygga ut.

– Det finns extremt många flygplatser som ligger knöligt till. Inbyggda flygplatser inne i städer är vår favorit, eller flygplatser som ligger vid floder eller motorvägar. Då har vi den perfekta lösningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om