Luftfartsstyrelsen inför nya EU regler för privatflyg

Luftfartsstyrelsen i Norrköping har startat en informationskampanj om nya EU-regler som kommer innebära stora förändringar för i huvudsak privatflyget.

Norrköping2007-02-22 00:00

28 september 2008 skall nya regler träda i kraft för alla "luftfartyg" som omfattas av den europeiska flygorganisationen EASA.

Visa typer av flygplan bland annat historiska flygplan, ultralätta och amatörbyggda flygplan, omfattas inte av de nya reglerna.

Samma regler inom EU

- Tanken är nu att alla länder inom EU skall ha i princip samma regler för hur "luftfartyg" skall underhållas och besiktigas, säger Håkan Hällborn på Luftfartsstyrelsen i Norrköping.

Allt som rör sig i luften anses som "luftfartyg". De skall "kontrollbesiktigas" med jämna mellanrum för att få sin luftvärdighet förnyad av Luftfartsstyrelsen.

Nu kommer Luftvärdighetsbevis utfärdas för obegränsad tid.

Luftfartyget får dock bara flygas med ett giltigt luftvärdighetscertifikat. Ägare och brukare av luftfartyg, både flygklubbar och enskilda, kommer att kunna teckna ett kontrakt med en så kallad Camo-organisation som kan få rätt att utfärda luftvärdighetscertifikat på upptill tre år.

De flygplanägare som skriver under ett avtal om underhåll med en CAMO-organisation, hamnar i vad Luftfartsstyrelsen beskriver som "kontrollerad miljö".

Håkan Hällborn utesluter inte att de nya reglerna kan spara pengar för privatflyget.

- Vi har ett snarlikt system i Sverige tidigare men de nya reglerna hoppas vi gör det enklare för flygplanägarna, framförallt de som har planen i kontrollerad miljö, säger Håkan Hällborn.

- Då kommer det att finnas en kontinuerlig kontroll av både flygplanens skick och underhåll. Inspektionerna behöver inte alltid bli så omfattande varje år. Vart tredje år behövs dock en grundligare granskning som också kan utföras av CAMO.

Priskonkurrens

CAMO-verksamheten skall vara gränsöverskridande. En CAMO-organisation i England skulle kunna besiktiga svenskt luftartyg. Något som Luftfartsstyrelsen tror kan skapa priskonkurrens.

- Vi har gått ut tidigt med att möta representanter för bland annat segelflyg, allmänflyg och ballong, eftersom vi vill ha synpunkter och kunna köra igång det här redan framåt hösten, säger Håkan Hällborn.

Startskottet för Luftfartsstyrelsens "roadshow" gick i Norrköping, med bland annat KSAK, Segel och experimentflygare närvarande.

Reaktionerna från organisationerna KSAK och Svenska segelflygförbundet var återhållsamma.

- Mitt intryck är att det till en början ser ut att bli krångligare än det varit förut, sade Per Björkman generalsekreterare i KSAK.

Förenklingar

- Det finns dock tecken på att arbetet i EASA på sikt kan innebära förenklingar.

- Vi har ett system som fungerar bra och jag ser en risk för att det kan bli ett mer komplicerat system än tidigare, sade Henrik Svensson segelflyginspektör i Segelflygförbundet.

Både menar också att så länge det inte är klart vilka avgifter Luftfartsstyrelsen skall ta, går det inte att säga om de nya reglerna blir en förbättring för privatflyget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om