Skadad i bussolycka får ingen ersättning

En kvinna från Norrköping var med om en allvarlig bussolycka för snart tre år sedan. Hon har fortfarande inte fått någon ekonomisk ersättning från Veolia.

NORRKÖPING2013-07-19 11:05

Den 18 oktober år 2010 åkte kvinnan med en sen kvällsbuss in mot centrala Norrköping. Hon var den enda passageraren på bussen.

– Jag såg hur bussen körde över på motsatt körbana och chauffören låg med huvudet över ratten. Grenarna slog emot rutan och jag ställde mig upp för att rusa fram tillbusschauffören, berättar kvinnan som vill vara anonym av integritetsskäl.

Hon såg ett träd framför vindrutan och bussen kolliderade med det i 80 km/h. Hon hävde sig ut genom den kraschade framrutan och larmade 112. Chauffören avled och kvinnan skadades.

– Den första tiden efter olyckan gick jag runt som i en bubbla. Jag gick igenom händelsen flera gånger och försökte minnas detaljer. Jag tänkte att jag kanske kunde ha gjort någonting annorlunda för att förhindra olyckan, berättar hon.

Kvinnan berättar att hon har värk i hela vänster sida, framför allt i höften och i axeln. Hon har sömnsvårigheter, minnesproblem och koncentrationssvårigheter. Hon går bland annat hos hjärnskadeteamet vid Linköpings universitetssjukhus.

– Jag kan inte alltid ta mig runt på egen hand vilket gör att jag är beroende av andra människor efter olyckan, berättar hon.

Kvinnan har varit sjukskriven sedan händelsen inträffade, nu oroar hon sig för hur det ska bli när hon hon har fått maximalt med sjukersättningsdagar från Försäkringskassan.

Hennes advokat är kritisk till att Veolias trafikförsäkring inte har täckt hennes ekonomiska förlust.

– Hon har rätt till ersättning motsvarande som om olyckan inte skulle ha inträffat. Hon har fått några tusenlappar – det täcker några dagars frånvaro, men hon är fortfarande inte tillbaka, säger han.

Veolias kommunikatör Mari Friberg vill inte kommentera ärendet.

– Det enda jag kan säga är att vi har följt de rutiner som finns och mött henne både proffessionellt och medmänskligt, säger hon.

Den skadade kvinnan fick möjligheten att besöka bussen som hon åkte med.

– Och jag fick en blombukett som plåster på såren, berättar hon.

Veolia ser ingen anledning att kritisera försäkringsbolaget för den långa handläggningstiden, och diskuterar inte heller alternativet att själva ersätta kvinnan.

– Vi har en bra relation med försäkringsbolaget. Självklart kan den drabbade kvinnan kontakta oss med sina klagomål, så kan vi som ett stort företag försöka trycka på, säger hon.

Det har snart gått tre år, och kvinnan har varken fått ersättning eller gehör från er, anser hon, vad tycker ni om det?

– Det kan jag inte svara på, säger hon.

Veolia inte vill ta ställning i ärendet, utan hänvisar till deras försäkringsbolag Aig försäkringar.

– Som du förstår kommenterar vi inte ett pågående försäkringsärende, säger Aig:s skadechef Elisabeth Kvarns och hänvisar till bolagets vd, som inte har svarat på NT:s kontaktförfrågan.
 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om