Stadium fastnade i granskning – misstänks för vilseledande reklam

Den granskande myndigheten Konsumentverket anser att Stadium kört med vilseledande prisinformation – och nu riskerar Norrköpingsföretaget miljonvite.
– Vi har verkligen inte vilselett våra kunder. Men vi och andra tycker det är svårt att tolka de nya reglerna, säger Stadiums Pino Roscigno.

Norrköpingsbaserade Stadium är ett av tio företag som fastnat i Konsumentverkets granskning. Sportmodekedjan ska, enligt myndigheten, utelämnat väsentlig prisinformation – därmed riskerar företaget vite med fyra miljoner kronor.

Norrköpingsbaserade Stadium är ett av tio företag som fastnat i Konsumentverkets granskning. Sportmodekedjan ska, enligt myndigheten, utelämnat väsentlig prisinformation – därmed riskerar företaget vite med fyra miljoner kronor.

Foto: Hedvig Nittve

Norrköping2025-05-27 07:29

Nyheten i korthet

  • Konsumentverket misstänker att Stadium har använt vilseledande prisinformation under Black Friday förra året. Totalt tio stora butikskedjor riskerar miljonvite om de inte åtgärdar felen.
  • Stadium anklagas för att ha beräknat rabatter på det ordinarie priset istället för det lägsta priset de senaste 30 dagarna, vilket strider mot prisinformationslagen.
  • Stadiums kommersiella chef, Pino Roscigno, menar att företaget inte har vilselett kunderna och att de nya reglerna är svåra att tolka.

Konsumentverket (KO) har följt upp hur företag skötte sig under Black Friday-perioden förra året. Totalt är det tio stora butikskedjor – se hela listan i faktarutan – som inte klarade granskningen. De här företagen föreläggs nu att åtgärda felen, annars hotar höga vitesbelopp. Det sammanlagda vitesbeloppet är på 22 miljoner kronor. 

– Det är stora kända företag som fastnat i vår granskning. De har alla tidigare gjort fel och varit föremål för våra åtgärder. Därför går vi nu vidare med förelägganden, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, i ett pressmeddelande.

Konsumentverket har följt upp företag som tidigare lovat bättra sig när det gäller prisinformation. Tio stora butikskedjor har nu återigen fastnat i KO:s granskning. "Det är stora kända företag som fastnat i vår granskning. De har alla tidigare gjort fel och varit föremål för våra åtgärder. Därför går vi nu vidare med förelägganden", säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, i ett pressmeddelande.
Konsumentverket har följt upp företag som tidigare lovat bättra sig när det gäller prisinformation. Tio stora butikskedjor har nu återigen fastnat i KO:s granskning. "Det är stora kända företag som fastnat i vår granskning. De har alla tidigare gjort fel och varit föremål för våra åtgärder. Därför går vi nu vidare med förelägganden", säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, i ett pressmeddelande.

Ett föreläggande är en formell begäran eller ett beslut från en domstol eller myndighet, som innebär att man uppmanas att göra något, som att inkomma med uppgifter eller vidta åtgärder. Ett vite ska heller inte förväxlas med böter utan är framåtsyftande och kan komma att dömas ut om företaget inte åtgärdar felen.

Ett av företagen som inte klarade granskningen är Stadium – den stora sportmodekedjan från Norrköping – som enligt KO kört med vilseledande prisinformation i två fall:

  • En skidjacka har enligt ett erbjudande kostat 2 499 kronor. Stadium har angett att priset är nedsatt med 50 procent. Men enligt KO är den procentuella rabatten beräknad på det ordinarie priset i stället för det lägsta priset de senaste 30 dagarna.
  • En golfbag har enligt ett erbjudande kostat 1 799 kronor. Stadium har angett att priset är nedsatt med 40 procent. Men enligt KO är den procentuella rabatten beräknad på det ordinarie priset i stället för det lägsta priset de senaste 30 dagarna.

När en produkt säljs till nedsatt pris måste företag, enligt prisinformationslagen (PIL), ange det tidigare lägsta priset som varan sålts för de senaste 30 dagarna. Det är inte tillåtet att beräkna rabatten på något annat pris. 

Då KO anser att Stadium beräknat rabatten felaktigt för båda produkterna har man utelämnat väsentlig information – därmed riskerar företaget vite på fyra miljoner kronor. 

Norrköpingsbaserade Stadium är ett av tio företag som fastnat i Konsumentverkets granskning. Sportmodekedjan ska, enligt myndigheten, utelämnat väsentlig prisinformation – därmed riskerar företaget vite med fyra miljoner kronor.
Norrköpingsbaserade Stadium är ett av tio företag som fastnat i Konsumentverkets granskning. Sportmodekedjan ska, enligt myndigheten, utelämnat väsentlig prisinformation – därmed riskerar företaget vite med fyra miljoner kronor.

Pino Roscigno är kommersiell chef vid Stadium. Han vill inte klaga på KO:s föreläggande, men poängterar att det är svårt att tyda de nya delarna av prisinformationslagen.

– Enligt EU-direktiven ska man vara tydligare mot kunden när det gäller priser de senaste 30 dagarna. Vi har sedan ett par år tillbaka en löpande dialog med KO och vi anpassar oss till de nya reglerna. Men vi tycker inte det är supertydligt att förstå vad som gäller, säger han.

"Vi har sedan ett par år tillbaka en löpande dialog med KO och vi försöker anpassa oss till de nya reglerna. Men vi tycker inte det är supertydligt att förstå vad som gäller", säger Pino Roscigno, kommersiell chef vid Stadium.
"Vi har sedan ett par år tillbaka en löpande dialog med KO och vi försöker anpassa oss till de nya reglerna. Men vi tycker inte det är supertydligt att förstå vad som gäller", säger Pino Roscigno, kommersiell chef vid Stadium.

Hur ser du på att ni riskerar vite på fyra miljoner?

– Vi behöver ju inte betala några pengar nu. Vitet kan först bli aktuellt om vi fortsätter att göra fel. Nu vet vi vad som gäller här och får anpassa oss.

Kommer ni överklaga KO:s beslut?

– Vi har inte hunnit sätta oss in i beslutet än. Vi måste först prata med våra jurister.

Med tanke på vad som har hänt - kan Stadiums kunder lita på att er prisinformation är korrekt?

– Absolut. Vi har verkligen inte vilselett våra kunder. Vi och andra jobbar med att försöka förstå och tolka de nya reglerna rätt, säger Pino Roscigno.

KO ser allvarligt på vilseledande uppgifter i samband med marknadsföring av nedsatta priser.

– Vi konsumenter vill gärna känna att vi gör en bra affär. Därför lockas vi extra mycket av röda priser, kampanjer och stora rabatter, som till exempel om det står att varan är nedsatt med 50 procent, säger Maja Lindstrand vidare i pressmeddelandet.

Här är företagen

Konsumentverket har följt upp hur företag, som tidigare lovat att rätta till sin prismarknadsföring, skötte sig under Black Friday-perioden förra året. Tio företag hade återigen brister och föreläggs därför att åtgärda problemen.

De tio företagen får nu förelägganden från Konsumentombudsmannen, KO. Det sammanlagda vitesbeloppet är på 22 miljoner kronor.

De tio företagen är:
• Blomsterlandet
• Bygghemma
• Nakd
• Nordic Nest
• Power
• Soffadirekt
• Stadium
• Webhallen
• XXL
• Åhlens

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!