Tolvårig flicka utkörd från spårvagnen

När automaten krånglade för Anna Rezvanis elvaåriga dotter och hennes vän stannade spårvagnsföraren direkt, och körde ut dem – trots att det fanns pengar på kortet.– Man blir ledsen, jag tycker inte att man beter sig så mot barn, säger Anna Rezvani.

Utkörda. När automaten krånglade för Anna Rezvanis elvaåriga dotter Stella och hennes vän stannade spårvagnsföraren och körde ut dem – trots att det fanns pengar på kortet.

Utkörda. När automaten krånglade för Anna Rezvanis elvaåriga dotter Stella och hennes vän stannade spårvagnsföraren och körde ut dem – trots att det fanns pengar på kortet.

Foto: Matz Glimhed

Norrköping2016-08-04 20:11

En av Anna Rezvanis dotter Stellas bästa vänner bor på flyktingförläggningen i Getå. Hennes kompis brukar ofta ta buss och spårvagn till Klockaretorpet när hon besöker familjen.

– De är jättegoda vänner. Det är en fin historia tycker jag, de kommer från så olika situationer, säger Anna Rezvani.

Men när de båda skulle ta spårvagnen i går krånglade kortregistreringen för Stellas kompis (som helst inte ställer upp med namn).

– Man vet ju själv hur det är, ibland är det fel på automaten. Men föraren stannade vid nästa hållplats, gick fram till dem och sade: "ni får gå av, ut." Det här är två flickor som är elva och tolv år, säger Anna Rezvani.

Resekortet som hon fått på flyktingförläggningen ska ha fungerat både före och efter händelsen. Det rörde sig alltså inte om att pengarna skulle vara slut, utan ett tillfälligt fel, enligt Anna Rezvani.

– Jag har blivit mer och mer ledsen efter att det här hände. Jag förstår inte varför just den här flickan fick gå av? Var det för att hon inte kunde svenska?

Anna Rezvani är engagerad i Röda Korset och besöker flyktingförläggningen i Getå en gång i veckan. Hon berättar att möjligheten att ta kollektivtrafik in till staden är ovärderlig för de boende där.

– De kommer inte in till staden annars. De här resekorten är guld värda. Det gör det hela ännu tråkigare, säger hon.

Sofia Malander är stabschef på Östgötatrafiken och bekräftar att det nu finns ett kundärende med anledning av händelsen. De har också kontaktat Transdev, företaget som kör spårvagnarna i Norrköping och som anställer alla förare.

– Vi har skickat det vidare till dem, de har nu sju dagar på sig att svara. Jag har lite svårt att uttala mig innan de har gjort det, säger Sofia Malander.

Men hur ska man göra om man står där och automaten inte fungerar?

– Det man kan göra är att anmäla det till oss. I bästa fall kanske en medresenär kan hjälpa till med betalningen. Grundregeln är att man alltid ska ha ett giltigt färdbevis. Det gäller även för barn, även om man alltid ska visa särskild hänsyn då.

Om det faktum att en av flickorna inte talar svenska skulle ha spelat in i att de fick gå av har hon svårt att svara på.

– Det är klart att det kan ha försvårat kommunikationen. Utöver det kan jag inte säga så mycket mer just nu. Vi inväntar svar från entreprenören, säger Sofia Malander.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om