Strax före midsommar 2018 lämnade Saga Rail in en anmälan till Konkurrensverket mot SJ. Det kunde vi berätta i en artikel 21 juni förra året. Enligt anmälan fanns det ingen möjlighet för bolaget att kunna driva verksamheten med lönsamhet när det stängdes ute från SJ:s bokningsportal sj.se. Saga Rail var det bolag som under några månader, från februari till juni, körde sina rosa tåg mellan Linköping och Stockholm, med bland annat stopp i Norrköping. Affärsidén var att köra tåg med lägre priser och komfort på tider när trafiktrycket på spåren inte var så högt.
– Kanske ett år innan vi drog i gång hade vi diskussioner med SJ. Det verkade positivt då. Men sen var det stopp. Vi fick inte plats i deras portal för försäljning av biljetter. Svaret vi fått är att vi inte har har en trafik som kompletterar SJ, säger Mats Nyblom från Saga Rail.
I sin anmälan till Konkurrensverket skriver Saga Rail att SJ genom att inte släppa in bolaget på portalen sj.se missbrukar sin dominerande ställning. Man kallar SJ:s plattform för "superdominerande" och påpekar att det i stort sett är omöjligt att driva trafik om du inte är ansluten till bokningsportalen. SJ kommenterar inte själva ärendet i nuläget utan inväntar Konkurrensverkets beslut. Men på frågan om vilka kriterier man har för att släppa in ett utomstående bolag på sin portal säger Carl-Johan Linde, presskommunikatör, så här:
– Utgångsläget är att andra tågoperatörer ska kunna erbjuda ett utbud av tågresor som kompletterar SJ:s egen trafik. Vi gör alltid en samlad bedömning utifrån en rad olika kriterier. Kriterierna inkluderar vilken eller vilka linjer som operatören har tänkt trafikera, vilka stationer detta inkluderar, den planerade restiden, samt bedömningar utifrån kvalitet och prisklass.
– Att vi inte skulle komplettera trafiken håller jag inte med om. Vi kör en trafik som är mer annorlunda än vad andra bolag gör, som redan är anslutna till SJ.s onlineförsäljning, säger Mats Nyblom.
Nu är det drygt åtta månader sedan Saga Rail gjorde sin anmälan till Konkurrensverket. Men inget svar är i sikte. Och när vi kontaktar myndigheten får vi veta att det kan ta ett tag till. Mats Nyblom hoppas förstås på ett positivt besked från myndigheten. Då vill bolaget dra igång trafiken igen.
– Det är planen. Men nu räcker det inte med ett beslut från myndigheten. De kan behöva dra SJ inför domstol som till slut dömer, säger han.