Slut pÄ pendeltÄg varje kvart

RegionaltĂ„gen blir lidande nĂ€r fjĂ€rrtĂ„g ska spara minuter. För att komma tillrĂ€tta med förseningar mellan Stockholm och Malmö tvingas Östgötapendeln byta tider, till glesare och ojĂ€mnare avgĂ„ngar. Mitt i rusningstrafik.

Östgötapendeln drabbas nĂ€r fjĂ€rrtĂ„gen ska köra fortare.

Östgötapendeln drabbas nĂ€r fjĂ€rrtĂ„gen ska köra fortare.

Foto: Per Olsson

Östergötland2018-10-23 20:45

Det hĂ€vdar Sofia Malander, vd för Östgötatrafiken och Göran Gunnarsson (C), ordförande i Trafik- och samhĂ€llsplaneringsnĂ€mnden som Ă€r starkt kritiska till Trafikverkets beslut om Ă€ndringar i tidtabellerna.

– Finessen vi har byggt upp Ă€r regelbundenheten med sĂ„ tĂ€ta omgĂ„ngar att du kan Ă„ka till stationen och inte bry dig om tiden för att du vet att inom en kvart sĂ„ kommer det ett tĂ„g, sĂ€ger Göran Gunnarsson.

Det Àr det nu stopp för. Den 9 december Àndras tidtabellerna sÄ att pendeltÄgen inte lÀngre kommer att gÄ varje kvart under rusningstid utan vid mer ojÀmna klockslag. Det fÄr till följd att avgÄngarna kan variera med mellan fem och 25 minuters mellanrum.

Orsaken till förĂ€ndringen i tidtabellen Ă€r de stora störningarna i tĂ„gtrafiken i StockholmsomrĂ„det liksom i SkĂ„ne, störningar som pĂ„verkar fjĂ€rrtĂ„gstrafiken kraftigt. Den nya tidtabellen ger fjĂ€rrtĂ„gen möjlighet att köra ifatt förlorade minuter och dĂ€rmed minska förseningarna. Men dĂ„ mĂ„ste det vara lĂ„ngt till nĂ€sta tĂ„g pĂ„ rĂ€lsen sĂ„ att fjĂ€rrtĂ„gen kan hĂ„lla jĂ€mn och hög hastighet, enligt Malanders och Gunnarssons förklaring. Östergötland Ă€r den första regionen pĂ„ strĂ€ckan som drabbas.

– Den vĂ€rsta effekten tror jag blir fler bilar pĂ„ vĂ€gen, det mĂ„ste vi undvika. Vi Ă€r redan ett tungt trafikerat lĂ€n, vi behöver inte ett dugg mer bilar pĂ„ vĂ€garna, sĂ€ger Göran Gunnarsson.

Han ser ett allmÀnt problem i att fjÀrrtÄgen prioriteras framför den regionala tÄgtrafiken.

– Jag har lite svĂ„rt att se varför, om du Ă„ker frĂ„n Malmö till Stockholm och fĂ„r fem - tio minuter extra restid, vad gör det? I flera sammanhang har vi begĂ€rt att fĂ„ en Ă€ndring pĂ„ planeringshorisonten, vi skulle kunna ha en planering som strĂ€cker sig fem Ă„r framĂ„t i tiden men nu mĂ„ste vi söka pĂ„ nytt varje Ă„r och vi vet inte om vi ska fĂ„ behĂ„lla vĂ„r konstruktion med tider. Vi vill ha en sĂ„ lĂ„ngsiktig trygghet som möjligt, sĂ€ger Göran Gunnarsson och pĂ„pekar att det Ă€ven kan bli problem med tĂ„gflödena.

NÀr tÄgen gÄr med ojÀmna mellanrum sÄ kan det behövas fler tÄgset, och dÄ springer kostnaden ivÀg.

– Vi pratar om hundra miljoner kronor för ett tĂ„gset. Vi vill ha ett sĂ„ idealiskt omlopp som möjligt för att det inte ska ske. Vi vill upplysa resenĂ€rerna om att vi Ă€r tĂ€mligen oskyldiga till det hĂ€r. Det Ă€r andra som har stĂ€llt till det för oss, sĂ€ger Göran Gunnarsson.

Vi har sökt Trafikverket för en kommentar, men dÀr hade man ingen möjlighet att svara pÄ frÄgor under tisdagen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!