Under ett fiktivt flicknamn chattade de med lÀraren som nappade direkt med mycket grova sexuella kommentarer. Vi har tagit del av materialet som omfattar 60 skÀrmdumpar och tvÄ ljudfiler.
LÀraren arbetade pÄ ett högstadium i Norrköping, och har utöver sitt arbete under mÄnga Är ocksÄ hanterat barn och ungdomar i fritidsaktiviteter. Under Ären har elever och förÀldrar klagat till skolans ledning om hur lÀraren betett sig. BÄde under skoltid men ocksÄ pÄ fritiden och i sociala medier. Enligt elever och förÀldrar har det avfÀrdats som struntprat och illvilliga rykten.
Det fick nÄgra före detta elever i 17-ÄrsÄldern att tröttna. I september riggade de upp ett Instagramkonto med ett flicknamn. Tanken var att en gÄng för alla fÄ lÀraren pÄ kroken. LÀraren nappade och chattade med den fiktiva anvÀndaren, som han trodde var en flicka. Vi har tagit del av lÀrarens chattkommentarer som Àr mycket grovt sexuella och av dominant natur.
Han skriver bland annat: âJag vill ha min egen kĂ„ta tonĂ„rsslyna för mig sjĂ€lvâ, âDu förtjĂ€nar att bli gruppknullad av fleraâ. Och innehĂ„ll av grövre karaktĂ€r. LĂ€raren försöker Ă€ven stĂ€mma trĂ€ff med âflickanâ för att ses pĂ„ stan eller i hans bil.
Efter tvÄ veckors chattande med lÀraren anser ungdomarna att de har nog med material, stÀnger ner kontot, lÀgger ut en skÀrmdump pÄ sociala medier och informerar att han nu ska polisanmÀlas. DÀrefter lÀmnar en av eleverna över materialet till polisen med avsikt att göra en anmÀlan.
â Vi hade inget bevis att lĂ€raren var sĂ„ hĂ€r grov. Folk hade historier. I stĂ€llet för att ta nĂ„gon pĂ„ axeln och sĂ€ga âursĂ€ktaâ nĂ€r det var trĂ„ngt, sĂ„ klĂ€mde han tjejerna pĂ„ rumpan, berĂ€ttar en 17-Ă„ring.
SkÀrmdumpen och delar av materialet blev viralt genom sociala medier och tidigare elever frÄn den aktuella skolan började kontakta varandra för att dela med sig av sina erfarenheter av lÀraren. 17-Äringen samlade in berÀttelserna som i huvudsak kom frÄn flickor och han frÄgade om han fick lov att ta med deras kommentarer i en vittneslista till polisen.
â Totalt Ă€r det runt 15 tjejer som hört av sig just nu, men vittneslistan fylls pĂ„ hela tiden.
Flera elever kommenterade lÀrarens olÀmpliga beteende och handlingar mot dem under skoltid, men Àven utanför skolan. Enligt dem gjorde lÀraren vÀnförfrÄgningar pÄ mÄnga av sina elevers sociala mediekonton för att sedan chatta privat med eleverna.
NÀr 17-Äringen ville lÀmna över materialet och göra en polisanmÀlan togs den inte emot med hÀnvisning till att han inte kunde uppge lÀrarens personnummer. Polisen förklarade ocksÄ att det Àr skolans rektors uppgift att polisanmÀla lÀraren.
â Det kĂ€nns orimligt för en sĂ„dan hĂ€r sak, tycker jag. Efter ett par dagar ringde jag 114 14 och dĂ„ tog de emot anmĂ€lan, berĂ€ttar han.
DÀrefter sökte 17-Äringen upp rektorn pÄ sin gamla högstadieskola för att lÀmna över det insamlade materialet:
â Rektorn pratade mycket om att det kunde vara fejk och att det Ă€r skillnad mellan olagligt och olĂ€mpligt. Det var ju ocksĂ„ mĂ„nga som berĂ€ttade att de hade berĂ€ttat om hĂ€ndelserna för sina lĂ€rare, men de fick till svar att det Ă€r sĂ„ hĂ€r lĂ€raren skĂ€mtar. Jag var ganska tydlig mot rektorn att jag var upprörd. NĂ€r rektorn sen fick hela materialet till sig och lyssnade pĂ„ ljudfilerna⊠ja, han kĂ€nde vĂ€l igen rösten pĂ„ lĂ€raren, förklarar 17-Ă„ringen.