BRP Systems är ett affärssystem som används av bad- och fritidsanläggningar inom kommuner och fritidsindustrin. Systemet finns i dag på 1 600 anläggningar och har cirka 3,5 miljoner användare i Norden. Exempel på välbekanta organisationer är Friskis & svettis, Nordic wellness och Linköpings sportcenter.

– Ingen tänker på ett affärssystem, det bara finns där. Men det måste alltid fungera, säger Kujtim Salihu, vd på BRP Systems.

Bolaget grundades 2004 i Linköping, och har flera gånger utnämnts till gasellföretag. Grundarna finns kvar i bakgrunden, men det skedde ett ägarbyte 2017 då Valedo partners kom in som huvudägare. Samtidigt blev också Kujtim Salihu ny verkställande direktör.

Artikelbild

| "Vi ska bli största leverantören i Norden", säger Kujtim Salihu, vd på BRP systems.

– Nu har vi helt andra muskler. Det senaste 1,5 åren har vi rekryterat hårt och tagit in många konsulter för att utveckla en molnbaserad plattform i Google-miljö och satsar för att få över våra kunder dit, säger Kujtim Salihu.

En nyutvecklad produkt handlar om att få träningsanläggningarna att behålla sina kunder, med hjälp av matematiska och statistiska modeller.

– Vi vet att ungefär 40 procent av medlemmarna köper ett träningskort och sedan slutar, i bästa fall när perioden är över. Med hjälp av artificiell intelligens och data om kunderna arbetar vi nu fram metoder för att möta det här problemet.

Han lägger fram tre olika faktorer:

– Det handlar om att tidigt identifiera vilka kunder som sannolikt kommer att avsluta, välja rätt metod att kontakta dem, via SMS, telefon eller liknande. Och sedan ha något passande att erbjuda.

Och han tar sig själv som exempel:

– När jag slutade studera på tidigt 00-tal så slutade jag att träna. När jag skulle börja igen fanns ett helt annat utbud. Jag upptäckte spinning, och yoga bland annat. Det gäller att hitta de träningsformer som fungerar. Vi tar nu fram en teknisk lösning som hjälper företagen att identifiera kundernas behov.

BRP System har i dag cirka 65 anställda och räknar med en omsättning på 90 miljoner i år. Bolaget har knutit till sig flera nya kunder under våren. Man har också köpt upp Malmöbolaget Pastelldata, med cirka 400 kunder. Planen är att fortsätta expansionen:

– Vi ska bli den största leverantören inom fritidsindustrin i Norden, säger Kujtim Salihu.