Arne Seidlitz Svensson har en ekologisk vÀxtodling sedan 1985 och firar i Är 30 Är som kravproducent. Under Ärens lopp har han för det mesta odlat grönsaker men har Àven provat pÄ uppfödning av utegrisar. Men nu satsar Arne Seidlitz Svensson pÄ ekologisk kycklingproduktion. Tillsammans med bonussonen Björn Wennberg och hans flickvÀn Angelica Palmgren kommer han att sköta driften och se till att kycklingarna fÄr ett gott liv pÄ gÄrden.
â Det ska bli roligt att driva ett sĂ„ stort projekt med ungdomarna som ocksĂ„ brinner för detta, sĂ€ger Arne Seidlitz Svensson.
Kycklingfarmen Àr redo att ta emot de första 4 800 nyligen klÀckta kycklingarna som kommer frÄn SkÄne pÄ söndag.
â Marknaden har blivit mogen för ekologisk kyckling. Det finns stor efterfrĂ„gan som bara ökar. Men smĂ„skaligheten Ă€r borta. Det finns nĂ€stan inga smĂ„producenter kvar inom nĂ„gon ekologisk produktion i Sverige, sĂ€ger han.
GÄrden Tostebo Àr pÄ 120 hektar och av det upptar kycklingproduktionen cirka 45 000 kvadratmeter, bÄde i byggnaden och den yta som kycklingar ska ha för att röra pÄ sig.
HÀr ska de nyklÀckta kycklingarna födas upp med ekologiskt spannmÄl och leva enligt ett nytt koncept för att efter tio veckor slaktas och hamna pÄ marknaden.
â Vi Ă€r fyra gĂ„rdar i Ăstergötland som Ă€r anslutna till Reko-varumĂ€rke vars koncept innebĂ€r att uppfödaren tar extra hĂ€nsyn till kycklingarnas vĂ€lmĂ„ende. VĂ„ra kycklingar har stora grĂ€sytor att vara ute pĂ„ och pĂ„ vintern ocksĂ„ om vĂ€dret tillĂ„ter. Den nya sorten Ă€r mer fodersökande, sĂ€ger Arne Seidlitz Svensson.
Reko AB Àr ett sammanhÄllande företag för anslutna ekologiska kycklinguppfödare. Reko tar ansvar för marknadsföring, slakt, inköp av nycklÀckta kycklingar samt samordning och samarbetet uppfödarna emellan.
â Det Ă€r oerhört viktigt att vĂ„ra varor finns kontinuerligt pĂ„ marknaden. DĂ€rför Ă€r det bra att vĂ„r produktion samordnas med de tre övriga producenterna. Tillsammans ska vi leverera 200 000 kycklingar om Ă„ret, sĂ€ger han.
Byggnaden dÀr kycklingarna ska vistas Àr formad sÄ att besökare ska kunna gÄ runt och titta genom fönster som finns pÄ bÄde hög och lÄg höjd.
â Kunderna vill nog besöka oss för att se hur kycklingarna har det. Barn brukar vara vĂ€ldigt nyfikna och dĂ€rför har vi fönster anpassade till dem, sĂ€ger han.
Ăppet hus pĂ„ TostebogĂ„rden planeras i september. Och första kycklingleveranserna frĂ„n Reko kommer ut pĂ„ marknaden i slutet av september.