Linköpingspar slåss mot flygjätten

Flygbolaget Ryanair gav inte familjen Brännström från Linköping kompensation när flyget ställdes in. I går mötte Rune och Eva-Marie den irländska flygjätten i domstolen.

Eva-Marie och Rune Brännström vid tingsrätten i Nyköping. Bild: PETER JIGERSTRÖM

Eva-Marie och Rune Brännström vid tingsrätten i Nyköping. Bild: PETER JIGERSTRÖM

Foto:

NYKÖPING2008-11-04 00:00

- Ska man våga åka de billigare bolagen måste man veta vilka rättigheter man har. Jag trodde det var ganska klart, men det är det uppenbarligen inte, säger Rune Brännström.

Flygbolaget Ryanair kompenserar inte resenärer vid inställda flyg, anser Konsumentombudsmannen, KO, som för familjen Brännströms talan i Nyköpings tingsrätt.

Det är första gången Ryanair får svara inför en svensk domstol på varför de vägrar betala ut ersättning när flyg plötsligt ställs in. Fallet är av stort intresse eftersom det saknas prejudikat på området.

Pengarna tillbaka

Rune och Eva-Marie Brännström från Linköping skulle flyga från Bryssel en lördagskväll i maj 2006. Strax före hemresan fick de veta att flyget var inställt och erbjöds i stället plats på ett plan tre dagar senare.

Eftersom Rune och Eva-Marie behövde komma hem i tid till jobbet på måndagen och till sina barn fick de tillbaka biljettpengarna, 322 kronor. Men i övrigt fick de ingen kompensation i form av hotell, mat eller resa med annat bolag.

I stället tog de tåget till Sverige och nådde så småningom Linköping på söndagskvällen, 21 timmar senare.

Nu vill de att Ryanair betalar ersättning på närmare 10 000 kronor. Dessutom kräver de en schablonersättning på omkring 5 000 kronor som de har rätt till när en flygning ställs in, enligt EU-bestämmelser, hävdar Konsumentombudsmannen.

Läs mera i onsdagens Corren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om