Allt fler Àldre utsÀtts: "Vi ber aldrig om lösenord"

AnmÀlningar om bedrÀgeri mot Àldre har blivit en del av vardagen hos bÄde polisen och banker.

Bankerna i Sverige har bra system för att övervaka kundernas transaktioner och ringer aldrig för att be om personlig information eller lösenord, berÀttar Linus Fugl, Àr bedrÀgeriexpert pÄ Danske bank.

Bankerna i Sverige har bra system för att övervaka kundernas transaktioner och ringer aldrig för att be om personlig information eller lösenord, berÀttar Linus Fugl, Àr bedrÀgeriexpert pÄ Danske bank.

Foto: Alexander Donka

Ödeshög2022-11-21 05:00

Polisen i Östergötland varnar för bedrĂ€gerier mot Ă€ldre. Det inkommer dagligen anmĂ€lningar till alla bedrĂ€geriavdelningar runtom i Polisregion Öst, uppger polisen pĂ„ sin hemsida samma dag som Elisabet Ramstrand i Ödeshög drabbades.

– Utredningsarbetet handlar till stor del om att hĂ€mta in elektronisk bevisning vilket gör att de ofta tar tid och Ă€r resurskrĂ€vande. Under tiden vĂ€ntar en utsatt Ă€ldre person, som ofta mĂ„r mycket dĂ„ligt, pĂ„ svar, uppger Åsa Willsund, polisens presstalesperson, i en kommentar.

Polisen vÀdjar till mÀnniskor att sprida kunskap om bedragarnas tillvÀgagÄngssÀtt för att förhindra att nya brott sker.

I Elisabeths fall utgav sig en av bedragarna för att jobba pÄ Danske bank, dÀr hon har sina konton. Linus Fugl Àr bedrÀgeriexpert pÄ Danske bank och berÀttar att hon gjorde hel rÀtt som direkt spÀrrade bank-id och kort.

– Det gör skillnad i hur lĂ„ng tid som har gĂ„tt. Om man ringer precis efterĂ„t sĂ„ har vi ofta möjlighet att stoppa betalningen eller se till att kunden fĂ„r tillbaka pengarna. Om det dröjer ett par dagar kan det vara svĂ„rt att Ă„terfĂ„ pengarna.

Han ser hur kriminella anpassar sina metoder och att de ibland nyttjar samhÀllsutvecklingen som dyra elpriser och höga rÀntor dÀr de kommer med lite för bra erbjudanden.

– Vi ringer aldrig upp frĂ„n vĂ„ra banker och ber om personlig information eller lösenord. Om man fĂ„r sĂ„dana förfrĂ„gningar Ă€r vĂ„r rekommendation att lĂ€gga pĂ„ luren direkt. Det Ă€r ocksĂ„ bra att ringa upp pĂ„ ett nummer som man vet gĂ„r till sin bank. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!