Bara två alternativ gäller

Motståndet mot Vägverkets stora planer för riksväg 50 är lika starkt som någonsin. - Det är dags att vi visar vad vi tycker, säger Ödeshögskonstnären Gunnar Gebbe Björkman och uppmanar engagerade att protestera.

ÖDESHÖG2003-03-27 05:49

Samma sistadatum för utökat samråd gäller för riksväg 32 och riksväg 50: sista mars måste alla synpunkter vara avsända till Vägverket.

-- Det vore ohederligt av mig att inte säga rent ut vad jag tycker: bygg ut riksväg 32 i stället, slår Gebbe fast.

Därmed går han längre än Föreningen Rädda Tåkern-Ombergområdet som har valt att inte förorda andra alternativ.

-- Det finns bara två verkliga alternativ kvar i Vägverkets utredning, och de måste ställas mot varandra, säger Gebbe som har varit engagerad mot utbyggnaden av riksväg 50 i flera år.

Han menar att området mellan Omberg och Tåkern har så exceptionella natur- och kulturvärden att vägprojektet är alldeles omöjligt.

-- Det handlar om riksintressanta värden. Därför är riksväg 32 ett bättre alternativ: den vägsträckningen går genom marker som har lägre prioritet vad gäller natur, kultur och friluftsliv. Dessutom kan dragningen kombineras med ny sträckning och planerad utbyggnad av stambanan norrut från Mjölby.

Vägverkets miljökonsekvensbeskrivning pekar på att en utbyggnad av riksväg 50 vore negativ med hänsyn till kultur-, natur- och friluftslivsvärden, menar Gunnar Gebbe Björkman. Men Vägverkets analys innefattar också andra aspekter, som miljöpåverkan och ekonomi.

-- Att satsa på riksväg 32 gör sträckan mellan E 4 och Motala lite längre, konstaterar Gebbe, men det ger egentligen ingen tidsförlust eftersom den tillåtna hastigheten blir högre.

Vägverket räknar med att det är billigare att bygga ut riksväg 50.

-- Den jämförelsen är konstig, menar Gebbe, eftersom vägbredden är olika. Riksväg 50 skulle bli 13 meter bred, riksväg 32 blir 18,5. Bredden påverkar förstås kostnaden. Utredningen har inte heller tagit hänsyn till att det finns ett ekonomiskt värde på Omberg-Tåkernbygden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om