Under juni månad har möten hållits i Ödeshög och Skänninge, där Vägverket presenterat information över olika lösningar på hur vägarna riksväg 50 och 32 ska kunna klara den tunga trafik som med kraftiga ökningar trafikerar de befintliga men otillräckliga vägarna.
Corren har tidigare i flera artiklar berättat om de olika väg-alternativen. Förenklat handlar det om att antingen rusta upp den ena vägen eller den andra.
Läkaren Jan Ahrén, som bor i Vadstena och arbetar på vårdcentralen i Ödeshög, tycker att den akuta olycksrisken och den medföljande hälsoaspekten har förbisetts i debatten.
-- Det har mest varit snack om företagare i Motala och Vadstena som vill ha bättre vägar och naturvänner som motsätter sig ett vägbygge, säger Ahrén.
-- Jag har inga synpunkter på vilket alternativ man väljer, utan jag vill varna för hur alarmerande situationen är just nu.
Ahrén åker själv på riksväg 50 till sitt jobb i Ödeshög och är förskräckt över trafiksituationen.
-- Man möter alltid fyra, fem lastbilar med släp och i princip alla kör för fort. Varje möte med en långtradare anser jag vara förberedelse till dråp. Det är bara en tidsfråga innan det smäller på allvar.
-- Här har man ett gyllene tillfälle att göra något innan en olycka sker.
Jan Ahrén tillhör den sjukvårdsgrupp som vid svårare trafikolyckor följer med räddningstjänstbefälen ut till olycksplatsen. Ofta är de först på plats.
-- Jag vill inte vara den som kommer först ut till en olycka där en minibuss med barn har krockat med en långtradare, säger Ahrén med spår av tungsinne i rösten.
Vad som har fått Jan Ahrén att reagera är att alla planer på att göra något åt situationen är långsiktiga.
-- Jag vill inte sitta still och vänta i 15 år på att något görs. Ur överlevnadssynpunkt borde all tung trafik förbjudas i morgon.
-- Men jag är också realist och inser att det är omöjligt.
Under 1990-talet har mängden tung trafik på riksväg 50 fördubblats och bara de senaste två åren har en tjugoprocentig ökning skett. Vägverket beräknar dessutom att den tunga trafiken kommer öka ytterligare med 40 procent fram till 2010.
-- Jag har hört många skräckhistorier om hur lastbilar betett sig på den här vägen, säger Ahrén. De kör som galningar.
För att finna vägar att öva påtryckning på beslutsfattare har Ahrén i augusti bjudit in landshövdingen att åka med honom på riksväg 50.
-- Jag vet att han inte kan göra särskilt mycket åt saken, men kanske kan han utnyttja några av sina kontakter.