Familjens el går till spillo – tvingas köpa i stället

Familjen Lagneteg installerade en solcellanläggning på sitt tak i början av maj. Solen skiner, massor av el produceras men allt går förlorat – i stället tvingas familjen köpa el som är dyrare än någonsin. "Vi är bedrövade över Vattenfalls ineffektivitet".

Anders och Annika Lagneteg tvingas betala dyrt för inköpt el samtidigt som en massa el från deras nyinstallerade solcellanläggning går till spillo.

Anders och Annika Lagneteg tvingas betala dyrt för inköpt el samtidigt som en massa el från deras nyinstallerade solcellanläggning går till spillo.

Foto: Zenaida Hadzimahovic

Ödeshög2022-06-26 05:00

Det säger Anders och Annika Lagneteg som bor i Öninge Lyckebo utanför Ödeshög.

De har satsat helhjärtat på en tillvaro som de hoppades skulle vara billigare och mer miljövänlig. Solcellanläggningen har kostat dem cirka 180 000 kronor, varav 150 000 var deras pengar och resten statsbidrag. De har också installerat en elladdare och planerat inköp av en elbil – allt för att kunna använda sin egen el och vara så miljövänliga som möjligt.

Men när anläggningen var klar och skulle kopplas på till nätleverantören Vattenfall uppstod problemen. För att kunna bli uppkopplad måste man byta ut den gamla mätaren vilket görs gratis av Vattenfall. Anläggningen stod klar i början av maj, men mätaren har ännu inte bytts ut.

– Den här gamla mätaren kan inte "se" att det är jag som producerar el utan registrerar det som förbrukning. Därför måste vi byta mätaren. Tanken är också att överskottet av elen ska säljas till Vattenfall. På elbolagets hemsida står det att väntetiden för uppkopplingen och mätarbyten är fem dagar, högst tio. Men nu har jag redan väntat i sju veckor, säger Anders Lagneteg.

Den dagen vi besöker familjen är det soligt. Och så har det varit under den senaste perioden.

– Vårt hus ligger så att solen skiner på taket från tidigt på morgonen till sent på kvällen. Det har producerats så mycket el som har gått till spillo. Det är synd, särskilt nu när elen är så dyr, säger Annika Lagneteg.

undefined
Nej, Anders Lagneteg kan fortfarande inte köpa elbil efetersom elladdare ännu inte kan använda elen från solcellanläggningen

Anders Lagneteg visar ett block där han har skrivit upp alla samtal han har haft med kundeservice på Vattenfall och med olika personer som han blivit hänvisad till.

– Jag har suttit många timmar i telefonkö för att nå Vattenfall. Det tar bara en kvart att byta mätaren. Hur svårt kan det vara? Det sista som jag fått veta är att det kommer att ta ytterligare tre-fyra veckor innan jag får en handläggare och sedan ska vi vänta flera veckor till innan Vattenfall byter mätaren. Det här är absolut det sämsta som jag har varit med om. Så illa skött samtidigt som alla uppmuntras att ta sitt ansvar för klimatet.

Men han är inte ensam om den här Vattenfalls-erfarenheten. Daniel Ovebrink från Motala väntade också länge på mätarbyten.

– Jag ringde nästan dagligen. Jag väntade från vecka tre i april till vecka två i juni. Men nu fungerar anläggningen som den ska, säger Daniel Ovebrink.

Enligt både Anders Lagneteg och Daniel Ovebrink var det svårt att hitta rätt person på Vattenfall och få ett tydligt svar. Vi har ringt Vattenfalls pressavdelning och försökt få tag på en ansvarig som skulle kunna förklara den långa väntetiden och de problem som uppstått. Svaret, ett skriftligt sådant, fick vi från Carina Netterlind, bolagets pressekreterare:

"Vi kan inte svara på enskilda kundärenden då anslutningstiden varierar beroende på om vi behöver förstärka nätet eller inte. Vi har ett högt tryck på att ansluta solceller i hela Sverige och vi arbetar aktivt för att korta våra ledtider i anslutningsprocessen. Beroende på om elnätet behöver förstärkas så kan det dröja upp till 30 veckor innan anslutningen är klar, delvis beroende på långa ledtider i leverantörsledet utanför vår kontroll. Det är förstås viktigt att infrastrukturen kommer på plats för alla som investerar i solceller."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!