Vädret går inte att klaga på, och stämningen är god när startskottet går för årets tävling för veteranmotorcyklar i helgen.
Vinna spelar mindre roll för Tage Pettersson från Örebro. Viktigare är det sociala umgänget och att få visa upp sin hoj.
- Den har jag fått ärva efter min far. Då låg den i nerpackad i några lådor, berättar Tage Pettersson.
Lyckligt lottadEftersom han jobbade på verkstad kunde han själv tillverka de reservdelar det inte gick att få tag på. Han åker på en FN 350 cc från 1927 Modellen kommer Fabrique National, en belgisk fabrik som huvudsakligen var inriktad på vapentillverkning och de första FN-motorcyklarna är från 1903.
FN-motorcyklarna finns i flera modeller, bland annat Sahara med en motor som är bättre skyddad mot sand.
Med fyrventilsteknikStartern Peder Nilsson presenterar varje förare med mc-cykel för sig innan de åker iväg. Rariteten bland de 30 är en Grinley-Peerless 500 cc med toppventil från 1931 med Rudge-motor - avancerad för sin tid med fyrventilsteknik.
- Jag blir imponerad av alla goa ljud, säger Bengt Boestad som är här med sin gamla träbåt från Gränna.
Jan Kindås sorti på sin Husquarna modell 200, 550 cc från 1931 väcker också en liten pojkes beundran där han sitter på sin cykel på behörigt avstånd. Alla modeller måste vara från 1950 eller äldre, därför finns inga från den gamla Ödeshögsfabriken representerade utan endast Huskvarnatillverkade.
Lite startproblemVissa har lite startproblem, men alla kommer iväg till sist. Rundan går över Omberg, förbi Borghamn, Skedet, Väversunda kyrka, Röks lanthandel, Sättra ängar, Stora Åby och tillbaka igen över Heda. Lite nya vyer jämfört med förra året. Drygt två timmar beräknas turen ta.
På vägen väntar praktiska prov och kunskapsfrågor. Deltagarna förväntas till exempel veta något om engelska tummått. Däremot tävlar de inte på tid.
Hämtas med skamkärra- Det är inte så blodigt att vinna. Det blir ofta lite gruppåkning som ett sätt att umgås och prata. En del har jobbat åratals med att rusta upp sin cykel och de flesta har mer än en, säger föreningens ordförande Arne Petterson.
Dagens vinnare blir Gunnar Löfstedt från Örebro. En får bryta på grund av motorfel och hämtas med skamkärran.
Söndag 1 augusti blir det klubbrally med avgång från Albackens trädgårdskafé utanför Mjölby vid 10-tiden. Då är även mopederna välkomna.