Ödeshög går motljusare tider

Belysningen på länsvägen genom Ödeshög är i dåligt skick. Det håller Vägverket med om och anser att något måste göras inom de närmaste åren. Årsstatistik för landet visar att antalet trafikdödade cyklister och gående är det lägsta sedan 1936.

ödeshög2003-02-14 05:56

En motion av Gebbe Björkman (mp) om bättre belysning i Ödeshög har fått ett svar även om det inte leder till någon omedelbar åtgärd. Det handlar om länsväg 918 som går genom centrala Ödeshög med gatubeteckningarna Gränna- vägen, Storgatan och Mjölbyvägen.

Den genomgående vägbelysningen genom Ödeshögs tätort börjar bli i så dåligt skick att stor reinvestering bör utföras inom de närmaste åren, skriver Vägverket i sitt svar till kommunen. I det sammanhanget tänker verket även se över om något eller några övergångsställen kan intensivbelysas.

Samla erfarenheter

Sedan några år har Vägverket prövat att intensivbelysa ett antal övergångsställen i länet och håller på att samla erfarenheter kring dessa. Effekten av sådan belysning är mycket god eftersom övergångsstället blir mer synligt både i mörker och dagsljus. Däremot är investeringskostnaden per övergångsställe relativt hög. Det kostar 80 000 till 100 000 kronor per anläggning.

Vägverket berömmer kommunens satsning på 30-kilometersgräns i centralorten och tror att de trafiksäkerhetsinsatser som kommunerna och Vägverket gjort börjar ge resultat. Ett exempel Vägverket ger är att det skett en minskning av antalet dödade cyklister och gående i landet förra året.

Sannolikt lägst

Sannolikt blir antalet det lägsta sedan statistiken började införas 1936 skriver Vägverket som har preliminära siffror på 36 cyklister och 54 gående som dödades i trafiken 2002.

För två år sedan påtalade en nyinflyttad förälder, Marie Elwing, trafiksituationen längs Grännavägen. Hon ville att hastigheten skulle sänkas från 90 till 70 kilometer i timmen den del av vägen som ansluter till orten. Hennes barn skulle i sådana fall ha en säkrare cykelväg till skolan.

Så blev det inte. Länsstyrelsen, som har mandat att besluta om lägre hastigheter utanför tätbebyggt område, gick inte med på det, enligt Ödeshögs gatuchef Urban Runesson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om