Det handlar förstås om Biltemas planerade nya centrallager. I Linköping kan inte kommunen erbjuda mark nära E4 annat än på sanka platser, där det blir extrakostnader med pålning.
Jönköping, Norrköping, Motala och Mjölby har nämnts som andra tänkbara etableringsplatser.
I Ödeshög är dock kommuneldningen inte mer buskablyg än att den tillsammans med näringslivet också lägger ut en krok. En muntlig kontakt med ledningen för Biltema har följts av ett utlovat skriftligt erbjudande.
Ödeshög har 400 000 kvadratmeter mark att erbjuda vid E4 (centrallagret ska vara 300 000 kvadratmeter stort). Området gränsar till Östgötaportens långtradarparkering, Nordens mest frekventerade rastställe för långtradare, där riksväg 50 ansluter till E4:an.
"Tar man rast här så kan man ju lika gärna få sin last lossad samtidigt. Dessutom ligger Ödeshög bra till geografiskt mitt emellan Stockholm, Göteborg och Malmö, och med Bergslagsdiagonalen upp mot Örebro och norrut", skriver kommunalrådet Michael Cornell och Ödeshögs företagarcentrums Svante Bergqvist i ett gemensamt brev till Biltema.
Det område de har att erbjuda är inte detaljplanelagt och avverkning, sprängning och utjämning lär bli nödvändigt, men någon pålning behövs inte.
-- Vi har inte fått någon reaktion på skrivelsen ännu, men det är ju semestertider även hos Biltema. Det händer nog ingenting förrän i augusti, säger Carl-Olof Ek, företrädare för samarbetsorganet mellan kommunen och näringslivet i Ödeshög.
Han menar, även om han är part i målet, att Ödeshög har ett perfekt läge med tanke på att Biltema räknar med att klara försörjningen till lagret uteslutande med lastbilstransporter.
Och cirka 150 nya arbetstillfällen skulle förstås vara mer än guld värd för Ödeshög.
Corren sökte i går förgäves Biltemas vd Åke Orrhagen för en kommentar.