Att den tunga trafiken ska ledas om via Skänninge till Motala finns det planer på. Genom ett sådant projekt skulle riksväg 50 bli mer av en turistväg. Detta är dock inte nog anser Per Sandström, samordnare Infrastruktur på Östsam.
- Riksväg 50 och godsspåret är ett uttryck för att det är en tung transportkorridor i Sverige. Vägen är ordentligt eftersatt och har så varit i flera år. Vägen mellan Ödeshög och Motala är en härdsmälta.
Dödsolyckan i förrgår i höjd med Alvastra är enligt Sandström ännu ett bevis på att något måste göras.
- Alla har vetat att den här vägen måste bli kvitt den tunga trafiken. Den måste ledas om till en ny väg. Tyvärr har det inneburit att Trafikverket i princip inte gjort någonting åt de befintliga problemen.
Nu gör Östsam en ny påtryckning hos Trafikverket för att försäkra sig om att det görs något åt att rätta till problemen. Redan i början av mars påtalades bristerna i ett brev till Trafikverket.
- Vi vill försäkra oss om att det händer något och vill veta hur det ska finansieras.
Även om en ny väg byggs behöver riksväg 50 rustas upp, menar Sandström som ser två skäl till det. Dels måste den tunga trafiken föredra den nya vägen, trots att den är fem kilometer längre. Men Trafikverket behöver också jobba med den befintliga vägen.
- Vägen är sex-sju meter bred på sina ställen. Det är en riksväg. Pratar man om en så smal väg låter det mer som en landsbygdsväg, säger Per Sandström.