– Förslaget är ett feltänk. Kasta det i papperskorgen, råder Ove Bäck.
Han är aktiv centerpartist, andre vice ordförande i socialnämnden, och har skrivit ett starkt kritisk yttrande.
Han anser att det försvåras för bilburna människor att komma till centrum och handla fastän hälften av kommunens invånare bor utanför samhället.
”Ödelägger centrum”Ove Bäck befarar att förslaget ödelägger istället för att utveckla centrum.
Jonas Andersson (M), ordförande för miljö- och byggnämnmden, har en helt annan syn.
– Programförslaget ser trevligt ut. Jag har inte uppfattningen att det totalt sett blir färre parkeringsplatser. Det kanske blir färre framför Ica men i gengäld fler framför andra affärer, säger han.
Som framgick av Correns artikel 8 aughusti hyser Centern stor oro för att det blir för få centralt tillgängliga parkeringsplatser.
”Försvårar för bilar”Ove Bäck skrev ett eget yttrande under samrådstiden och är än mer kritisk.
Han tycker att det är för mycket storstadstänk och att det försvåras för biltrafiken på olika sätt. Han pekar bland annat på utdragna trottoarer, som gör det trångt för två bilar att mötas, upphöjningar i gatan och borttagna parkeringsplatser.
Bengt Gustavsson, ofta anlitad konsult i Ödeshög vad gäller planfrågor, har gjort mycket av grovjobbet. Andra externa proffs är också involverade.
De kritiska synpunkter som kommit in har Bengt Gustavsson kommenterat i en så kallad samrådsredogörelse. Han hänvisar till det dokumentet när Corren ber om hans kommentarer till parkeringskritiken.
”Blir inte färre p-platser”Bengt Gustavsson delar inte uppfattningen att det blir färre p-platser. Visserigen försvinner p-platser men det kommer också till. Han påpekar att det blir längsgående parkering på båda sidor om Klubbgatan liksom på Riddaregatan.
Han bedömer det som möjligt att ge ett bruttotillskott av 50 p-platser jämfört med idag.
Att parkeringsfrågan behöver studeras mer i det fortsatta planarbetet är han dock tydlig med och den åsikten har också Jonas Andersson.
karl-johan norén