Mannen är knappast blygsam. Han räknar med att öka årsomsättningen från 8 till 12 miljoner kronor och fördubbla personalstyrkan från 12 till 25. Årsomsättningen för hela anläggningen med Preemmacken beräknar han bli 40 miljoner kronor. Och inte nog med det. Dan Tervaniemi vill bidra med att lösa den kniviga trafiksituationen vid Backasand och Mjölbyvägen genom att sponsra en rondell.
Det har varit stor oro bland personalen om Pärlans framtid de senaste månaderna. Dess ägare Niklas Hahne hade tröttnat, och någon ny ägare trädde inte fram. Nu tycks situationen ha löst sig. På fredag ska kontraktet skrivas med markägaren bensinbolaget Preem, berättar Dan Tervaniemi. Han fick en förfrågan så sent som i december och har försökt att skynda på så gott han kunnat. Den 1 mars tänker han ta över tillsammans med medfinansi-ären Rolf Lundström som dock inte kommer att medverka aktivt i driften.
-- Det går inte att stänga ett så bra ställe. Det är det bästa läget i Sverige för långtradare, mitt emellan Göteborg och Stockholm, säger han.
Den nuvarande restaurangen fortsätter som vanligt till att börja med. Samtidigt ska nybygget börja ta form. Dan Tervaniemi har tagit fram byggplaner som ska godkännas av miljötekniska kontoret. Sex miljoner ska bygget kosta, kanske blir det någon halv miljon till, tror Dan Tervaniemi.
Ett par veckor före midsommar stängs restaurangen tillfälligt, och den nya ska öppnas den 15 augusti. Byggnaden kommer inte bli något spektakulärt i stil med gamla Östgötarasta, men det kommer att satsas en del på inredningen, enligt Dan Tervaniemi.
-- Vi blåser ut det befintliga och bygger större.
Bensinmacken och restaurangen ska vara öppet dygnet runt och året runt. Pärlan är ett utpräglat tradarställe, som Dan Tervaniemi säger, men han tänker också satsa på andra kunder. 40 procent av kundkretsen räknar han med ska komma från långtradare, 20 till 25 procent från bussar och resten vara vanliga bilister.
Den eventuella omläggningen av riksväg 50 över Mjölby oroar honom inte så mycket. En enklare ovetenskaplig undersökning visade att endast 10 till 15 procent av långtradarkunderna trafikerade nuvarande riksväg 50 till eller ifrån Motala. Konkurrensen från Östgötaporten tar han också lätt på:
-- De är inte så intresserade av långtradarna, och så har de ju stängt på nätterna.
Men han medger att affären är ett vågspel. Viss erfarenhet av motgångar har han sedan konkursen av Rastakoncernen. Som mest hade han 24 Rastarestauranger och ytterligare sju andra restauranger. Sedan bröt imperiet samman 1996.
-- Föreningsbanken hade inte samma syn på affärer som jag och ansåg att fastighetsbeståndet var för högt belånat. Jag blev besviken och förbannad och brydde mig inte om någonting, säger han men inser nu efteråt att även han själv inte handlat helt felfritt.
Rätten till namnet Rasta har han dock kunnat behålla, och numera driver han åter fyra sådana Rastarestauranger. Den senaste i Tanum köpte han av Dinners ägare Georg Hasselback, och den öppnade förra veckan.
Dan Tervaniemi räknar med att hans Rasta Ödeshög kommer att öka långtradartrafiken ytterligare vid Backasand med 150 till 200 långtradare per dygn. Och han säger sig full förståelse för de närboendes situation. Därför vill han medverka till att rondellen vid Backasand blir byggd.
-- Om jag fixar en miljon kronor hoppas jag att kommunen och Vägverket kan betala resten på knappt två miljoner kronor, säger han och hoppas på att rondellen då skulle kunna bli klar till nästa säsong.