â Jag cyklade pĂ„ Omberg och en förfĂ€rlig syn mötte mig. TrĂ€den lĂ€ngs SjövĂ€gen var kapade med nĂ„gon slags maskin med kedjor som slitit av stammarna, det ser hemskt ut, sĂ€ger Anette Rhann som har bott i OmbergsomrĂ„det i 22 Ă„r.
Hon beskriver att hon flyttade till platsen för att kunna vara ute i naturen.
â Jag har aldrig sett en sĂ„dan brutal trĂ€dkapning hĂ€r förut. Dessutom Ă€r den vackraste tiden pĂ„ Omberg just nu, mĂ„nga mĂ€nniskor vill komma och njuta av vĂ„ren.
Röjningsarbetet och sÀttet det Àr utfört pÄ har vÀckt upprörda kÀnslor hos en del ortsbor och flitiga besökare pÄ Omberg.
â Jag har hört flera som Ă€r missnöjda med röjningen, sĂ€ger Michael Ernst som Ă€r bosatt nĂ€ra Omberg och spenderar mycket tid pĂ„ berget. Han uppskattar Ekoparkens mĂ„nga naturkvalitĂ©er.
â Omberg har en otrolig natur. Det Ă€r en fantastisk upplevelse nĂ€r naturen "kryper in pĂ„ en" i de stora markerade vĂ€xttunnlarna över vĂ€gen.
Samtidigt har flertalet bilister hört av sig till markÀgaren Sveaskog om att vÀxtligheten utmed vÀgarna Àr besvÀrande.
â BilĂ€gare, framförallt husbilsĂ€gare, upplever att sikten försvĂ„ras, vĂ€xter repar bilarna samt hindrar upptĂ€ckten av utspringande djur, sĂ€ger Christer Samuelsson, Sveaskogs omrĂ„desansvarige pĂ„ Omberg.
Parallellt har Trafikverket under vÄren gjort en inspektion, som görs vart femte Är pÄ vÀgar som erhÄller stadsbidrag. De undersöker om vÀglagen följs, bland annat gÀllande fri sikt dÀr vÀxtlighet ska tas bort tvÄ meter frÄn vÀgens kant, samt 4,5 meter upp frÄn marken.
Samuelsson beskriver hur kantröjningsarbetet gick till.
â Allt tunnare Ă€n en "arms tjocklek" togs bort av en maskin, dĂ€refter "fnasade" en annan maskin sönder de spjutliknande stammar för att hĂ€mma tillvĂ€xt framöver.
Michael Ernst ifrÄgasÀtter detta utförande och tycker det har blivit onödigt mycket fri sikt för bilisterna.
â Det Ă€r ju Ă€ndĂ„ en Ekopark och ingen stadspark. Det ser inte roligt ut lĂ€ngs vĂ€garna och en bit upp i skogen. Det blir vĂ„ldsamt och okĂ€nsligt nĂ€r en stor maskin gĂ„r fram. Man gĂ„r man miste om upplevelsen som Ă€r unik hĂ€r.
Christer Samuelsson menar att det snart vÀxer upp och blir lummigt och grönt igen.
â Jag tycker det ser bra ut, det blir som en kub runt vĂ€gen. Det ser vĂ€rre ut nu nĂ€r det Ă€r nygjort.
Finns det nÄgra undantag nÀr det gÀller vÀgar i en Ekopark?
â Det finns olika vĂ€gkategorier, men det pĂ„verkar inte kraven pĂ„ vĂ€gstandard och skötsel, sĂ€ger Moa Jansson pĂ„ Trafikverket. VĂ€gen ska vara sĂ€ker och bekvĂ€m att trafikera. En allĂ© kan vara skyddad och dĂ„ kan LĂ€nsstyrelsen stĂ€lla krav, men det Ă€r ovanligt.
En vÀghÄllare som frÄnsÀger sig det statliga bidraget kan vara mer fri med sina vÀgar.
â Ăr det en speciell miljö som man vill styra pĂ„ ett sĂ€rskilt sĂ€tt sĂ„ Ă€r det sannolikt enklast att avsĂ€ga sig bidraget.
Sveaskog har varit i kontakt med LÀnsstyrelsen och Trafikverket innan de pÄbörjade röjningsarbetet.
â Vi har tagit hĂ€nsyn till att Omberg Ă€r en Ekopark och fört en dialog, sĂ€ger Madeleine Sveningsson, vĂ€gmĂ€stare pĂ„ Sveaskog. Samtidigt vill vi att vĂ€gen ska klara kraven för att erhĂ„lla statsbidrag.
Christer Samuelsson beskriver att röjning brukar ske vart femte Är, men att det tidigare inte tagits bort lika mycket.
â Förra gĂ„ngen vĂ€xte trĂ€den snabbt och vi fick nya klagomĂ„l. Det optimala Ă€r att göra arbetet pĂ„ hösten eller vintern, dĂ„ hade det inte sett lika vĂ„ldsamt ut nu pĂ„ vĂ„ren. Men allt kan inte alltid ske vid rĂ€tt tillfĂ€lle.