Det framhåller bygg- och gatuchefen Urban Runesson apropå farhågorna om motsatsen.
Han säger att syftet med den nya kringleden, normala dagar när E4-trafiken inte behöver ledas om, är att få lastbilar att välja en alternativ väg. Inte turister.
Ulla är undrandeCorren berättade i går om protesterna mot den planerade nya väglänken som ska förbinda Fabriksvägen med Grännavägen.
Ulla Baugner är undrande över statistiken. Hon tycker inte att trafikflödet utmed Grännavägen, där hon själv bor, är så högt som kommunen redovisar.
Det gäller både antalet gånger som E4-trafiken evakueras och tung trafik normala dygn (60 fordon per dygn).
Tio mätplatserUrban Runesson betvivlar inte ett ögonblick utan att siffrorna stämmer.
- Statistiken är hämtad från Trafikverket som år 2006 mätte trafiken i Ödeshög under ganska lång tid. De använde sig av tio mätplatser.
Hasselvägen funkar inteUrban Runesson ser inte de befintliga gatorna, med utnyttjande av Hasselvägen, som en möjlig evakueringsled för E4-bilisterna och den tunga trafiken.
- Det är alldeles för omständligt, Trafikverket godkänner inte den lösningen.
Blir det för tvära vinklar i korsningarna?
- Ja, det funkar inte och Trafikverket vill inte ha in trafiken i bostadsområdena.