De satsar på app-baserad lyssnarhjälp

Ett samtal med någon som verkligen lyssnar och försöker förstå. Det kan vara just vad som behövs när man mår dåligt.

I gamla Parkvillan i Heda bor Therese och Egon. Här kommer de själva vara två av lyssnaragenterna som har videochattar med  klienter som behöver att någon lyssnar och förstår.

I gamla Parkvillan i Heda bor Therese och Egon. Här kommer de själva vara två av lyssnaragenterna som har videochattar med klienter som behöver att någon lyssnar och förstår.

Foto: Sune Johansson

Ödeshögs kommun2019-12-16 14:30

Det är mycket prat om psykisk ohälsa nu. Det kan handla om svåra sjukdomstillstånd och behov av vård som det är kö till, men ännu oftare om mer vanliga problem som du och jag drabbas av. 

Stress och press på jobbet. Sömnproblem. Bekymmer med att få ihop livspusslet, sjukdomar i släkten, relationer som gått i stå, barn som vill vara någon annan än föräldern förväntat sig. Kort sagt livet är skit ibland.

Men vem ska man prata med? Vem orkar lyssna? Vem ska förstå?

Egon Helmersson och Therese Helmersson Åberg fick idén för två år sedan. Att via en app i telefonen, som nästan alla har i fickan, erbjuda videosamtal med en medmänniska som på allvar lyssnar.

– Det ska vara enkelt och det måste vara tryggt och säkert, det ska inte kosta mycket mer än ett besök på vårdcentralen, säger Egon.

Nu finns företaget Omilia, och appen med samma namn. Fem ”lyssnaragenter” är anställda förutom Therese och Egon själva.

Egon är noga med att påpeka att det inte är frågan om vård. Det går inte att få medicinsk eller psykologisk hjälp via appen, vill den som beställer ett samtal ändå ha sådana råd kommer man att hänvisa vidare till landstinget eller privat vård.

– Vi kan fråga klienten som ber om råd om det är okej att vi ger ett råd, men bara utifrån vår livskunskap, inte av medicinsk natur.

Lyssnaragenternas utbildning för uppdraget är en tredagars MI-kurs, motiverande samtal, kommunikation och bemötande. Sedan har de sin egen livserfarenhet och empati att lita till. Deras jobb är att lyssna aktivt, bry sig, stärka och stödja och förstå klientens berättande. 

– Varannan besökare på vårdcentraler söker för psykiska besvär. Den psykiska ohälsan är jättestor. De patienterna blir ofta hemskickade. Till sitt eget mörker. Till det svarta hål som psykisk ohälsa är, säger Egon.

Både Therese och Egon har och har haft flera yrken. Egon har varit ambulanssjuksköterska och haft eget bemanningsföretag. Nu jobbar han med hälsa, miljö och säkerhet på en oljerigg i Nordsjön. Therese har yrkeserfarenhet av personal- och ekonomifrågor och service. Även psykiatrivård. 

Allt är klart nu för att starta. De sista problemen med att få in betaltjänsterna i appen är lösta. Therese och Egon hoppas komma igång efter helgerna. De kommer nu att marknadsföra den, främst i sociala medier.

– Vi har försökt få med landstinget. De är positiva men organisatoriskt är de inte beredda. Däremot tror vi på att få företag intresserade, som ett komplement till företagshälsovården. Hälften av alla sjukskrivningar beror på psykisk ohälsa, säger Egon.

Det är alltså inte primärvårdens patienter man är ute efter. Det är snarare alla de som inte kommer iväg till vårdcentralen, eller som väntar tills de får ont någon annanstans än i själen. De som lider av sömnsvårigheter, oro, stress, viktproblem, självmordstankar, dåligt självförtroende.

– Vi ska inte lösa deras problem, vi ska uppmuntra klienten att sköta om sin själ, sin mentala hygien. Det är hjälp till självhjälp. Det behövs inte en psykolog till att ställa frågor och lyssna. Det ska vara ett möte med någon som bryr sig.

I källaren på deras gamla villa mitt emot Heda medeltida kyrka har de inrett ett rum i all enkelhet. En stol, ett bord och en skärm med företagsloggan. De andra fem lyssnaragenterna sitter var och en hemma hos sig. Klienten väljer själv vem hen vill samtala med, och när. 

Omilia

Är grekiska och betyder samtal.

Tystnadsplikt utlovas, inget spelas in eller sparas. Ingen journal förs.

Närmaste släkting är jourhavande präst/medmänniska, men Egon och Therese är övertygade om att videosamtal ger mer. "Effekten av samtalet ökar om man ser den man pratar med."

Samtalen är 25 minuter, för att kunna hålla koncentrationen på topp.

Omilia är inte godkänt för friskvårdsbidrag, men hoppas bli det.

Vill få företag att teckna avtal om att anställda får fria stödsamtal vid sjukskrivning.

Karta: Heda Parkvillan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!