Det är patientnämnden, dit de som vill framföra klagomål på vården inom Region Östergötland kan vända sig, som uppmärksammar problemet.
Nämnden har under året fått många klagomål och synpunkter på systemet som innebär att den som ringer möts av en automatisk telefonsvarare som radar upp ett antal val. Till sist ombeds den som söker kontakt att knappa in person- och telefonnummer för att därefter upplysas om att man ska bli uppringd.
I en skrivelse till regionstyrelsen citeras en av patienterna som framfört sina synpunkter till patientnämnden:
"Jag vill prata med en vanlig människa och kunna framföra mitt ärende snabbare, utan en massa krångel med telefonen." Patienten menar att alla nya telefoner är så små att det är svårt att trycka rätt och anser därmed att systemet är diskriminerande.
Patientnämnden vill med sin skrivelse göra de politiskt ansvariga uppmärksamma på problemet och uppmana dem att ta upp telefontillgängligheten med kliniker och enheter inom regionen.