FrĂ„n och med 17 juni gör Ăstgötatrafiken permanenta förĂ€ndringar i kollektivtrafiken. Kommunen som berörs mest Ă€r Motala dĂ€r hela linjenĂ€tet görs om, Ă„tta linjer blir till fem och 32 hĂ„llplatser försvinner.
De linjer som tas bort i Motala Àr 308, 309 och 310 i stadstrafiken, och linje 629 pÄ landsbygden.
â Vi kan inte ha ett utbud av linjer som gĂ„r sĂ„ sĂ€llan och pĂ„ vĂ€gar dĂ€r mĂ„nga inte bor. DĂ€rför tar vi bort dem dĂ€r fĂ„ reser, sĂ€ger Mattias NĂ€sström, bitrĂ€dande trafikchef pĂ„ Ăstgötatrafiken.
Ăven i Mjölby och Ădeshög försvinner busslinjer och hĂ„llplatser. I Mjölby försvinner linje 354, 653 och tvĂ„ hĂ„llplatser tas bort. I Ădeshög gĂ€ller det linje 663, 664, 670, 677 medan 23 hĂ„llplatser försvinner. Ăven i Vadstena tas fyra hĂ„llplatser bort. Samtliga linjer kommer ersĂ€ttas med andra linjer eller service och nĂ€rtrafik.
Förutom borttagna linjer och hĂ„llplatser, kommer de kvarvarande linjerna fĂ„ nya och rakare fĂ€rdvĂ€g med kortare restid. Det gĂ€ller frĂ€mst strĂ€ckan mellan Mjölby och Ădeshög som ska bli snabbare.
â Vi vill att kollektivtrafiken ska vara effektiv och dĂ„ behöver vi tĂ€tare och snabbare turer med rakare linjer. MĂ„let Ă€r att fler ska Ă„ka kollektivt i stĂ€llet för att ta bilen. Och det Ă€r restiden som konkurrerar mest, sĂ€ger Matthias NĂ€sström.
Hur pÄverkas de som brukar Äka med dessa linjer och frÄn de hÄllplatser som tas bort?
â Vissa kommer fĂ„ lĂ€ngre till en hĂ„llplats, sĂ„ dĂ„ fĂ„r de ta sig dit med annat fĂ€rdmedel. Kollektivtrafiken ska vara sĂ„ bra som möjligt för sĂ„ mĂ„nga som möjligt, men det innebĂ€r inte att alla fĂ„r en oförĂ€ndrad trafik. Vissa fĂ„r lĂ€ngre till en hĂ„llplats, medan andra fĂ„r det bĂ€ttre, sĂ€ger Mattias NĂ€sström.