SĂ„ förĂ€ndras kollektivtrafiken i Östergötland

Snart försvinner nio busslinjer och 57 hĂ„llplatser runt om i Östergötland.

Mattias NĂ€sström, trafikoperativ chef, Östgötatrafiken.

Mattias NĂ€sström, trafikoperativ chef, Östgötatrafiken.

Foto: Mikael Svensson/arkiv

Östergötland2024-06-10 17:00

FrĂ„n och med 17 juni gör Östgötatrafiken permanenta förĂ€ndringar i kollektivtrafiken. Kommunen som berörs mest Ă€r Motala dĂ€r hela linjenĂ€tet görs om, Ă„tta linjer blir till fem och 32 hĂ„llplatser försvinner. 

De linjer som tas bort i Motala Ă€r 308, 309 och 310 i stadstrafiken, och linje 629 pĂ„ landsbygden. 

– Vi kan inte ha ett utbud av linjer som gĂ„r sĂ„ sĂ€llan och pĂ„ vĂ€gar dĂ€r mĂ„nga inte bor. DĂ€rför tar vi bort dem dĂ€r fĂ„ reser, sĂ€ger Mattias NĂ€sström, bitrĂ€dande trafikchef pĂ„ Östgötatrafiken. 

Även i Mjölby och Ödeshög försvinner busslinjer och hĂ„llplatser. I Mjölby försvinner linje 354, 653 och tvĂ„ hĂ„llplatser tas bort. I Ödeshög gĂ€ller det linje 663, 664, 670, 677 medan 23 hĂ„llplatser försvinner. Även i Vadstena tas fyra hĂ„llplatser bort. Samtliga linjer kommer ersĂ€ttas med andra linjer eller service och nĂ€rtrafik.

Förutom borttagna linjer och hĂ„llplatser, kommer de kvarvarande linjerna fĂ„ nya och rakare fĂ€rdvĂ€g med kortare restid. Det gĂ€ller frĂ€mst strĂ€ckan mellan Mjölby och Ödeshög som ska bli snabbare.

– Vi vill att kollektivtrafiken ska vara effektiv och dĂ„ behöver vi tĂ€tare och snabbare turer med rakare linjer. MĂ„let Ă€r att fler ska Ă„ka kollektivt i stĂ€llet för att ta bilen. Och det Ă€r restiden som konkurrerar mest, sĂ€ger Matthias NĂ€sström.

Hur pÄverkas de som brukar Äka med dessa linjer och frÄn de hÄllplatser som tas bort?

– Vissa kommer fĂ„ lĂ€ngre till en hĂ„llplats, sĂ„ dĂ„ fĂ„r de ta sig dit med annat fĂ€rdmedel. Kollektivtrafiken ska vara sĂ„ bra som möjligt för sĂ„ mĂ„nga som möjligt, men det innebĂ€r inte att alla fĂ„r en oförĂ€ndrad trafik. Vissa fĂ„r lĂ€ngre till en hĂ„llplats, medan andra fĂ„r det bĂ€ttre, sĂ€ger Mattias NĂ€sström.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!