– Drivmedelspriserna har gått upp kraftigt, åtminstone tio procent, därför behöver vi också höja biljettpriserna, säger Jan Owe-Larsson (M), som tillträder som ordförande för Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd (TSN) vid årsskiftet.
Hur mycket ska biljettpriset höjas?
– Vår signal från politiken är att det ska handla om en tioprocentig höjning i genomsnitt. Men det kommer inte att göras rakt över, utan tanken är att öka skillnaden i pris mellan låg- och högtrafik. Det är för att skapa incitament till att åka med kollektivtrafiken när inte alla andra åker så att vi kan frigöra resurser. Vi vill försöka sprida ut resandet över dygnet.
Finns det inte risk att färre väljer att resa med kollektivtrafiken då?
– Risken finns och det finns också experter som menar att en viss procents prishöjning leder till en viss procents minskat resande. Men vi måste använda våra pengar på bästa sätt. Alternativet skulle vara att dra ner på utbudet och det vill vi inte.
Tio procents högre pris skulle innebära att ett 30-dagarskort inom en stadszon, som inom Linköping eller Norrköping, höjs från 656 kronor till 722 kronor. För pendlare som rör sig i hela länet skulle 30-dagarskortet öka från 1 208 kronor till 1 329 kronor. Men vilka priser det blir är ännu oklart.
– Det ligger på Östgötatrafiken att ta fram de nya priserna. Översynen brukar göras under vintern och bli klar i februari.
Kommer de att hinna höja priserna till februari?
– Ja, det är min uppfattning.