Bro och stängsel ska ge färre viltolyckor

Stängsel och en viltbro föreslås för att minska antalet viltolyckor på en hårt olycksdrabbad sträcka av väg 35.

Förra veckan omkom en ambulanssjukvårdare efter kollission med en hjort på den hårt olycksdrabbade väg 35 utanför Grebo. Några hundra meter från olycksplatsen vill Trafikverket anlägga en viltbro.

Förra veckan omkom en ambulanssjukvårdare efter kollission med en hjort på den hårt olycksdrabbade väg 35 utanför Grebo. Några hundra meter från olycksplatsen vill Trafikverket anlägga en viltbro.

Foto: Johnny Gustavsson/Johan Rödin

Östergötland2019-12-23 06:00

Antalet viltolyckor i Östergötland ökar. Enligt statistik från Nationella viltolycksrådet har det hittills i år inträffat 3 760 viltolyckor i länet. Det är den högsta siffran de senaste sex åren. Motsvarande siffra för hela 2014 var 2 655 olyckor.

Förra veckans olycka då en ambulanssjukvårdare omkom efter att ha kolliderat med en hjort utanför Grebo på riksväg 35 har lett till nya krav om åtgärder mot den stora mängden vilt på och nära vägen.

Väg 35 hör till de mest olycksdrabbad i hela landet, särskilt sträckan Bankekind–Åtvidaberg. I de allra flesta fallen rör det sig här om krockar med dovhjortar.

Arbeten med att göra väg 35 säkrare, både när det gäller mötesfria vägar och skydd mot vilt, har inletts. Redan beslutat och påbörjat är sträckan från Hackefors fram till Sandtorpet, strax söder om infarten till Bankekind. 

Där ska arbetet med ny väg, dock utan viltstängsel, vara avslutat hösten 2022 enligt Trafikverkets plan.

– Nästa etapp är Sandtorpet–Rösten, söder om Grebo. Där planerar vi mötesfri landsväg (2+1-väg) med mitträcke, viltstängsel, en viltbro strax söder om Grebovallen och en ny trafikplats i Grebo, berättar Gabriella Strand, projektledare på Trafikverket.

Bron ska enligt planerna uppföras på en plats bara några hundra meter från där förra veckans dödsolycka inträffade. Hjortpopulationen i området är stor och flera andra viltolyckor har inträffat i närheten.

Trafikverket har valt en bro i stället för det något vanligare tunnelalternativet, som bland annat finns på väg 34 mellan Linköping och Rimforsa.

– Landskapsförhållandena där gör det lämpligt med en bro. Och de större djuren, som hjort och älg, vill ha lite luftigare passager. Det blir någon form av växtlighet som leder in djuren på bron så att de ska kunna känna sig trygga att gå över, säger Strand.

Att Trafikverket väljer att satsa på en viltpassage beror på att man inte vill skapa en barriär för djuren, vilket enbart stängsel längs vägen skulle medföra.

Kostnaden för viltbron beräknas till 10 miljoner kronor. Den totala kostnaden för hela etappen från Sandtorpet till Rösten beräknas landa på strax över 200 miljoner. 

Men inga beslut är ännu fattade. Först ska förslaget till vägplan ut på granskning, där bland annat markägare kan lämna synpunkter.

– Förhoppningen är vi kan lämna in förslaget i slutet av nästa år och att det kan bli byggstart sommaren 2022, säger Gabriella Strand.

Karta: Grebovallen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!