Utbildningssatsningen Vässa vardagen är NTM-koncernens hittills största gemensamma satsning på den lokala journalistiken. Under ett års tid har ett utbildningsteam, med seniora redaktionella ledare och innehållsutvecklare, träffat 300 nyhetschefer och reportrar för att på djupet diskutera den lokala journalistiken och utveckla det redaktionella innehållet. Corren är en av de NTM-redaktioner som teamet jobbat med.
– Genom att noggrant granska och reflektera över allt vi publicerar har vi hittat nya sätt att vässa vår journalistik. Att få ett internationellt erkännande för arbetet med ”Vässa vardagen” gör oss än mer övertygade om att lokaljournalistikens framtid byggs med mod, självkritik och en ständig vilja att bli bättre, säger Nils Olauson, affärsområdeschef Redaktion i NTM.
NTM:s vd Lina Hedenström säger:
– Att driva förändringar för att skapa relevant journalistik är enkelt att säga men svårt att genomföra. Konceptet Vässa vardagen är ett tydligt redskap som gör det möjligt. Otroligt roligt att det uppmärksammas internationellt.
INMA global media awards arrangeras av International News Media Association (INMA) och beskrivs som medievärldens motsvarighet till filmvärldens Oscar. Totalt deltog över 800 bidrag från 49 olika länder i tävlingen. Maria Kustvik, publicistisk chef i NTM, och Lenitha Andersson-Junkka, chefredaktör på Norrländska Socialdemokraten, var på plats i New York för att ta emot priset.