Claes Wennerqvist hos Trafikverket är projektledare för det stundande beläggningsarbetet och han förklarar att det är vägrenen som givit vika.
– Vi försöker alltid få så mycket väg som möjligt för pengarna och då lägger man ett tunnare lager asfalt utanför sidlinjerna. Tyvärr har osedvanligt mycket trafik legat på fel sida av dessa och det har nött på beläggningen.
På frågan om varför trafiken har hamnat så nära ytterkant under den aktuella sträckan, svarar Claes med att det är en ganska kurvig väg.
Wennerqvist klassar projektet, som ska pågå under vecka 43-44 som "en korrigerande åtgärd" och berör större delen av vägpartiet Fågelsta - S Freberga.
- Vi kommer nu att fylla på med nytt grus, bredda vägrenen en smula och lägga i ett armeringsnät innan vi asfalterar om. Detta säkerställer att att problemen inte kommer tillbaka.
Då kommer sig nästa fråga som ganska så naturlig varför man inte gör detta på en gång - om man nu dessutom vill bygga billigt. Reparationsarbetet är väl en ganska onödig utgift?
- Vägen är ju byggd efter den trafikrytm som ska råda, det vill säga med 100 km/h. Att det blivit som det blivit är svårt att svara på.
Men om man lägger en väg med en sträckning med detta utseende, borde man inte från början kunna förutse att trafiken kan hamna långt ut på banan?
- Jo visst, ofta kan man det, men i det här fallet var det nog inte aktuellt. Normalt sett är det aldrig några bekymmer.
Vägarbetet är ett så kallat garantijobb och utförs entreprenören NCC.