"Det är viktigt att vi får till ny elproduktion"

Tillgången på stabil, hållbar och konkurrenskraftig el är en förutsättning för att företag i Östergötland ska växa. "Låga elpriser är så klart en konkurrensfördel", säger Simon Helmér, vd på Östsvenska handelskammaren.

Under tisdagen bjöd Östsvenska Handelskammaren in till ett seminarium med Eon och Tekniska verken.
På bilden: Maria Björk Hummelgren, näringspolitisk chef Östsvenska handelskammaren och Per Everhill, Tekniska verkan.

Under tisdagen bjöd Östsvenska Handelskammaren in till ett seminarium med Eon och Tekniska verken. På bilden: Maria Björk Hummelgren, näringspolitisk chef Östsvenska handelskammaren och Per Everhill, Tekniska verkan.

Foto: Joakim Blomqvist

Östergötland2022-02-09 11:30

Under tisdagen bjöd Östsvenska handelskammaren in till ett seminarium med Eon och Tekniska verken, för att lyfta frågor om elmarknadens villkor och funktion. Tillgången på stabil, hållbar och konkurrenskraftig el är en förutsättning för att företag i Östergötland ska kunna växa – och för att regionen ska kunna locka till sig nya företag. Det menar både Östsvenska handelskammaren och företagare. På senare tid har dock osäkerheten ökat kring kraftiga svängningar i effekt och priset på el. Det påverkar produktion, planering och investeringar för framtiden.

undefined
Under tisdagen bjöd Östsvenska Handelskammaren in till ett seminarium med Eon och Tekniska verken. På bilden: Maria Björk Hummelgren, näringspolitisk chef Östsvenska handelskammaren och Per Everhill, Tekniska verkan.

– När vi har lyssnat med företagen har vi sett att elfrågan är väldigt viktig. Det är något som nästan alla företag tagit upp vid de samtal jag har haft. Låga elpriser är så klart en konkurrensfördel, säger Simon Helmér, vd på Östsvenska handelskammaren.

– Vår strategi är att utbilda och öka kunskapen kring de här frågorna. Det här seminariet handlar inte om att kräva något, det ska vara kunskapshöjande. Vi har många industrier i närområdet som kräver mycket energi. Som jag ser det finns det ingen oro kring utbyggnader i dagsläget, utan mer över prisnivån.

undefined
Björn Persson är regionchef för Eon.

Björn Persson, regionchef på Eon, berättar att det viktigaste för företagen är att kapaciteten är god, men de senaste månaderna har elpriset blivit en allt viktigare fråga för företagen.

– Om det här håller i sig kan man nog förvänta sig ett ökat fokus på energianvändning. Företagen kan bli smartare med att investera i till exempel solceller. 

Per Everhill, ansvarig för Public Affairs på Tekniska verken i Linköping, menar att det finns en hel del som företagen själva kan göra för att sänka sin elförbrukning och därmed kostnaderna. 

– Till stor del handlar det om energieffektivisering. Marknaden är svajig och framförallt väderberoende. Företag som värmer mycket med el är känsligare i den här markanden som är svår att förutsäga. Det är något man kan se över. När det gäller avtal tycker jag att det är svårt. Jag tycker att man ska ha is i magen och inte ta förhastade beslut. 

– Det är viktigt att vi får till ny elproduktion. Vi har ett problem med tillståndsprocesserna, vilket gör det svårt att bygga något nytt förutom vindkraft. Vi skulle behöva ett regelverk och ett system som främjar till att bygga planerbar elproduktion. Som det är i dag är det svårt och tar väldigt lång tid.

En av deltagarna på tisdagens seminarium var Mats Andreasson, controller på Returpack i Norrköping.

– I mitt uppdrag har man ett finger med lite överallt vad gäller omvärldsfaktorer som påverkar verksamheten. Vi är inte lika elintensiva som Braviken, men vi har stora elkostnader, så det är intressant att förstå sig på ämnet. Vi har investerat i solenergi och vi jobbar för att hålla ner kostnaderna och en hållbar verksamhet.

1 november 2011 delade Svenska Kraftnät in landet i fyra elområden. Priset kan därför variera kraftigt beroende på var i landet man har sin verksamhet eller sitt boende.

– Det är intressant. Vi har till exempel Pantamera Express i olika delar av landet och det är svårt för oss att ha olika ersättning till de anläggningarna, beroende av att elpriserna skiljer sig. Det är krångligt och det kan vi inte hantera. Man förstår när experterna berättar, men samtidigt är det urkorkat, säger Mats Andreasson.

Handelskammaren

Östsvenska Handelskammaren är regionens största affärsnätverk med cirka 850 medlemsföretag som har uppskattningsvis 50 000 medarbetare.

De har kontor i Linköping och Norrköping samt representation i Visby. Handelskammaren har ett helägt dotterbolag.

Handelskammaren hjälper de östsvenska företagen göra sin röst hörd hos politiker och beslutsfattare för att skapa bättre möjligheter för deras medlemmar att utveckla sina affärer – lokalt, regionalt och internationellt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!