East Sweden ska få nytt liv

Sveriges mest intressanta tillväxtregion. Det vill Östergötland vara, och det är den bild som ska visas upp för världen. Varumärket heter East Sweden.

Företagen har otåligt väntat på att få igång det gemensamma arbetet, säger Johanna Palmér.

Företagen har otåligt väntat på att få igång det gemensamma arbetet, säger Johanna Palmér.

Foto: Johnny Gustavsson

ÖSTERGÖTLAND2017-09-06 21:00

Det har redan använts i några år, men nu ska det få nytt liv.

Bakom varumärket och plattformen East Sweden står Region Östergötland, Linköpings och Norrköpings kommuner, Linköpings Universitet, Östsvenska handelskammaren och och näringslivet. Det är ett 20-tal stora företag som tillsammans bildar Vision East Sweden, "en positiv med- och motpart till det offentliga i frågor om regionens framtid", som de själva beskriver det.

– Tanken är att kunna locka besökare och investerare, men också att underlätta rekryteringen av duktig personal utifrån, säger Johanna Palmér som är vd för Östsvenska handelskammaren.

– Det är företagen i behov av, och de är otåliga för att få igång det gemensamma arbetet.

För att diskutera hur East Sweden ska ta nästa steg samlades ett drygt hundratal representanter från kommunerna, regionen och från stora och små företag till en eftermiddag i Norrköping.

– När näringslivet, det offentliga och akademien går samman om samma vision och samma bild, då ger det en väldigt styrka, säger Johanna Palmér. Samarbetsklimatet är gott.

En rad gemensamma aktiviteter planeras: först och främst deltagandet i en rekryteringsmässa i Stockholm, därefter ett gemensam arrangemang kring innovationer.

– High Tech är vi duktiga på här i området, säger Johanna Palmér. Där ser vi möjligheterna att dra till oss både nationella och internationella blickar med något som har verklig attraktionskraft.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om