Efter konkursen – butiken stĂ€nger

Tisenhult-gruppen förvÀrvar varumÀrket Boomerang med immateriella rÀttigheter och fysiskt varulager. Men samtliga butiker lÀggs ned, dÀribland de i Linköping och Norrköping.

Foto: Ulrik Svedin

Östergötland2018-01-16 14:18

Det var den 8 januari som det kom ut att bolagen bakom det svenska klÀdmÀrket Boomerang har gÄtt i konkurs. Hur det skulle pÄverka butikerna i Linköping och Norrköping har varit oklart men det kom tidigt uppgifter om att det fanns en spekulant som ville ta över rörelsen.

Under tisdagen presenterade familjeföretaget Tisenhult-gruppen att de har tagit över Boomerang. TilltrÀdet sker den 22 januari. I ett pressmeddelande skriver Tisenhult-gruppen att deras Àgare, familjen Börjesson, har en stark anknytning till Boomerang genom ett samarbete som startade redan 1985 och fram till 2014 var familjen delÀgare och med i styrelsen.

Fredrik Larsson blir ny vd för Boomerang. En roll han hade 2000–2009.

De fysiska butikerna kommer dock att försvinna.

– De som tar över har inte för avsikt att driva en egen butikskedja för försĂ€ljning. SĂ„ de kommer att stĂ€ngas , sĂ€ger konkursförvaltaren Per Nilsson.

Och det kommer gÄ fort. Redan pÄ söndag stÀnger butikerna som i Linköping finns i Filbytergallerian och i Norrköping i Linden. Enligt Per Nilsson kommer det inte att ske nÄgon klassisk utförsÀljning utan butikerna kommer att ha öppet med nuvarande priser.

Butikspersonalen blev uppsagd i samband med konkursen och har fÄtt betalt via den statliga lönegarantin.

– Köparen kommer inte kunna erbjuda butikspersonalen nĂ„gra nyanstĂ€llningar sĂ„ vitt vi vet, sĂ€ger Per Nilsson.

Hur blir det med kundernas presentkort?

– En köpare har ingen skyldighet att ta emot presentkort eller lösa in tillgodokvitton, rent legalt. Sedan Ă€r det möjligt att nĂ„gon skulle gjort det av rent goodwillskĂ€l, men det Ă€r vĂ€l Ă€nnu mindre troligt nu om man inte har för avsikt att driva butikerna.

Den nye vd:n Fredrik Larsson kan inte ge nÄgot besked om presentkorten.

– Nej, jag kan inte svara pĂ„ det. Vi tar ju formellt över pĂ„ mĂ„ndag sĂ„ jag har inte en aning om det.

Branschen har varit i gungning den senaste tiden dÀr bland annat H&M varit ett tydligt tecken pÄ problemen, framförallt för de fysiska butikerna.

– Modebranschen stĂ„r inför den största förĂ€ndringen och utmaningen nĂ„gonsin, som jag ser det. Det Ă€r inte bara den digitala vĂ€rlden som pockar pĂ„ utan det Ă€r stĂ€ndiga reor som gör det svĂ„rt för butikerna att fĂ„ sĂ€lja. Det hĂ€r Ă€r nĂ„got vi verkligen mĂ„ste fundera pĂ„, sĂ€ger Fredrik Larsson.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!