Det var den 8 januari som det kom ut att bolagen bakom det svenska klÀdmÀrket Boomerang har gÄtt i konkurs. Hur det skulle pÄverka butikerna i Linköping och Norrköping har varit oklart men det kom tidigt uppgifter om att det fanns en spekulant som ville ta över rörelsen.
Under tisdagen presenterade familjeföretaget Tisenhult-gruppen att de har tagit över Boomerang. TilltrÀdet sker den 22 januari. I ett pressmeddelande skriver Tisenhult-gruppen att deras Àgare, familjen Börjesson, har en stark anknytning till Boomerang genom ett samarbete som startade redan 1985 och fram till 2014 var familjen delÀgare och med i styrelsen.
Fredrik Larsson blir ny vd för Boomerang. En roll han hade 2000â2009.
De fysiska butikerna kommer dock att försvinna.
ââDe som tar över har inte för avsikt att driva en egen butikskedja för försĂ€ljning. SĂ„ de kommer att stĂ€ngas , sĂ€ger konkursförvaltaren Per Nilsson.
Och det kommer gÄ fort. Redan pÄ söndag stÀnger butikerna som i Linköping finns i Filbytergallerian och i Norrköping i Linden. Enligt Per Nilsson kommer det inte att ske nÄgon klassisk utförsÀljning utan butikerna kommer att ha öppet med nuvarande priser.
Butikspersonalen blev uppsagd i samband med konkursen och har fÄtt betalt via den statliga lönegarantin.
â Köparen kommer inte kunna erbjuda butikspersonalen nĂ„gra nyanstĂ€llningar sĂ„ vitt vi vet, sĂ€ger Per Nilsson.
Hur blir det med kundernas presentkort?â En köpare har ingen skyldighet att ta emot presentkort eller lösa in tillgodokvitton, rent legalt. Sedan Ă€r det möjligt att nĂ„gon skulle gjort det av rent goodwillskĂ€l, men det Ă€r vĂ€l Ă€nnu mindre troligt nu om man inte har för avsikt att driva butikerna.
Den nye vd:n Fredrik Larsson kan inte ge nÄgot besked om presentkorten.
â Nej, jag kan inte svara pĂ„ det. Vi tar ju formellt över pĂ„ mĂ„ndag sĂ„ jag har inte en aning om det.
Branschen har varit i gungning den senaste tiden dÀr bland annat H&M varit ett tydligt tecken pÄ problemen, framförallt för de fysiska butikerna.
ââModebranschen stĂ„r inför den största förĂ€ndringen och utmaningen nĂ„gonsin, som jag ser det. Det Ă€r inte bara den digitala vĂ€rlden som pockar pĂ„ utan det Ă€r stĂ€ndiga reor som gör det svĂ„rt för butikerna att fĂ„ sĂ€lja. Det hĂ€r Ă€r nĂ„got vi verkligen mĂ„ste fundera pĂ„, sĂ€ger Fredrik Larsson.