– Jag var en av piloterna, berättar Magnus Bragvad som är uppvisningsgruppens chef.
Han har varit med i Team 60 sedan 2003 och minns inte vem som kläckte idén om att göra hjärtan.
– Men publiken brukar tycka om lite kärlek, säger han och berättar vidare att syftet med uppvisningarna är att marknadsföra Flygvapnet och Försvarsmakten.
– Syftet är att göra pr och få killar och tjejer att vilja gå med och kanske till och med själva bli piloter.
Hur var din upplevelse av övningen i måndags?– Man hinner inte uppleva så mycket mer än att tänka på att göra rätt när man är 100 procent koncentrerad.
Magnus Bragvad menar att det alltid finns risker med militära flygningar och att övning därför är särskilt viktigt.
– Alla måste veta exakt vad de ska göra och när, säger han.
Något som inte syntes för åskådarna på marken under måndagen var en pil igenom hjärtat.
– Vi var fem piloter men sparade på röken, säger han.
Försvarsmaktens flygdag är den 25 augusti.