Regionvalet
Den nu 35-Ärige Alexander Höglund föddes i Uppsala, men flyttade till Norrköping med familjen som 5-Äring. TrÀningen har alltid funnits med honom i olika former.
â Det Ă€r ett sĂ€tt att koppla bort annan tankeverksamhet. NĂ€r man springer i kuperad terrĂ€ng mĂ„ste man vara fokuserad och nĂ€rvarande i nuet och se var man sĂ€tter fötterna. Att det Ă€r pĂ„ natursköna platser ger ocksĂ„ ett meditativt inslag.
Fast viktigast Àr den dagliga rutinen.
â Varje dag springer jag minst 20 minuter. Det har jag gjort i nĂ€rmare 300 dagar i rad. Det Ă€r den enda fasta hĂ„llpunkten i mitt liv som Ă„terkommer varje dag nu under den intensiva valrörelseperioden. I början krĂ€vdes sjĂ€lvdisciplin, men nu gĂ„r det av sig sjĂ€lv.
Alexander lÀser ocksÄ en hel del nÀr det politiska arbetet tillÄter och har alltid en bok med sig. Fast helst vill han skriva.
â Jag Ă€lskar att skriva och leka med ord, sĂ„ jag har en tanke om att nĂ„gon dag skriva en skönlitterĂ€r bok. Det finns en lĂ€ngtan, som ett kli i fingrarna. Men politiken Ă€r ofta intensiv sĂ„ just nu hinner jag inte skriva.
Han beskriver att det politiska intresset kom ganska sent, Àven om samhÀllsengagemanget alltid funnits dÀr. Han var i 25-ÄrsÄldern och gruppledare i sÀkerhetsbranschen nÀr han började engagera sig politiskt.
â Det kom nĂ„gon insikt dĂ€r, jag vet inte riktigt varför. Vi lever i ett vĂ€lutvecklat samhĂ€lle, jag har haft en bra uppvĂ€xt med stöttande mĂ€nniskor. Jag ville ge tillbaka. Det gĂ„r vĂ€l att beskriva som nĂ„gon form av pliktkĂ€nsla.
Först blev det som fritidspolitiker i Norrköpings kommunfullmÀktige innan det blev landstingspolitik och en post som politisk sekreterare.
â Det skulle bara vara tillfĂ€lligt, ett vikariat, men blev hela tiden förlĂ€ngt. Jag har alltid kĂ€nt ett engagemang för vĂ„rdfrĂ„gor och psykisk ohĂ€lsa, sĂ„ det var stimulerande med landstingspolitik.
I dag Ă€r Alexander Höglund regionrĂ„d och gruppledare för Liberalerna i Region Ăstergötland.
Vilka frÄgor Àr viktigast i det hÀr regionvalet?
â Att vi har respekt för skattepengarna. Varje skattekrona ska anvĂ€ndas dĂ€r den ger mest tillbaka till medborgarna. Jag kan störa mig pĂ„ jargongen ibland, dĂ€r man pratar om en miljon som kaffepengar. Det Ă€r lika mycket som en sjuksköterska kostar i ett Ă„r. Sen vill vi Ă€ven satsa mer pĂ„ vĂ„rd som verkligen Ă€r utformad och anpassad för Ă€ldre, som Ă€r de största sjukvĂ„rdskonsumenterna.
Hur vill ni arbeta med personalfrÄgan?
â PersonalfrĂ„gan Ă€r förutsĂ€ttningen för att nĂ„ mĂ„let med tillgĂ€nglig vĂ„rd och dĂ„ behöver vi jobba med arbetsmiljön och arbetsvillkoren. Vi behöver erbjuda mer flexibla lösningar. Den offentliga vĂ„rdsektorn Ă€r för hĂ„rt mallad. DĂ€r ger de privata mer valfrihet. En sjuksköterska ville exempelvis vara ledig nĂ„gra dagar varannan mĂ„nad, men fick inte det och slutade. Vi kunde ha tillgodosett det, men istĂ€llet fĂ„r vi betala dubbel lön för en inhyrd sjuksköterska.
RĂ€cker det?
â Löser vi arbetsmiljön och flexibiliteten, sĂ„ tror jag att det finns möjlighet till en positiv dominoeffekt. VĂ„rdpersonalen stannar eller Ă„terkommer och för varje person avlastas verksamheten. NĂ€r det gĂ€ller lön tror jag att vi Ă€r pĂ„ rĂ€tt spĂ„r med lönepĂ„slag för sĂ€rskilt yrkesskickliga. Vi behöver fylla pĂ„ i de spĂ„ren, istĂ€llet för att uppfinna nya. Nationellt vill vi Ă€ven att staten ska gĂ„ in och öka lönenivĂ„erna som med lĂ€rarna, genom permanenta statsbidrag.
Vad vill ni med kollektivtrafiken?
â Vi vill att det tas mer hĂ€nsyn till dem som bor pĂ„ landsbygden, utanför tĂ€torterna. Det som skett nu har drabbat enskilda vĂ€ldigt hĂ„rt. Det har grusat möjligheten till liv pĂ„ landsbygden. Den skada som Ă„samkas ett fĂ„tal vĂ€ger inte upp den marginella nyttan för mĂ„nga, det blev inte bra. Hela lĂ€net ska leva.
Men om det inte bÀr sig ekonomiskt?
â FörĂ€ndringarna har skett inom ekonomisk ram. Vi vill att det tillförs ett politiskt mĂ„l att Ăstgötatrafiken ska bidra till livskraft i hela lĂ€net. Det finns fungerande busstrafik i fjĂ€llen, dĂ„ ska inte vi vara sĂ€mre i ett lĂ€n dĂ€r vi har nĂ€ra till det mesta. Vi vill Ă„teröppna linjerna som lagts ned. Det Ă€r viktigt att vi fĂ„r till dialog med kommunerna om deras planer, sĂ„ att de sammanfaller med planen för kollektivtrafiken.
Om det kostar mer dÄ?
â Vi kan tĂ€nka oss att satsa mer pengar och öppnar för en utökning. MĂ„let ska vara att orter inte blir utan trafik, för det omkullkastar mĂ€nniskors liv.