Ungefär två miljoner människor beräknas ge sig ut på de svenska vägarna i jul- och nyårstrafiken. 21 och 22 december är traditionellt de största resdagarna.
– Men i år har många möjlighet att ta långledighet vilket innebär att resandet blir utsträckt över flera dagar. Det minskar trycket på våra vägar, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
I fjol var ett bra år i olycksstatistiken. Då omkom "bara" åtta personer i jul- och nyårstrafiken, som i Transportstyrelsens statistik sträcker sig från 20 december till 12 januari. Tidigare år har siffran legat runt 15 och det svarta året 2009/2010 dödades 23 trafikanter.
Motormännens främsta råd är, förutom att ta det lugnt i trafiken förstås, att välja mötesseparerade vägar om det är möjligt.
– Mötesolyckor är den främsta orsaken till att människor dör i jultrafiken. Det typiska scenariot är att en personbil får sladd, kommer över i mötande körfält och kolliderar med ett mötande fordon, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
Att mötesseparera en väg är ett av de effektivaste sätten att göra den säkrare. När en högtrafikerad väg görs mötesfri beräknas dödligheten minska med 80–90 procent.
Motormännen har listat de vägar som är allra farligast i landet. Allra värst är det på E20 genom Skaraborg, ofta kallad dödens väg. Hela E20 ska byggas om till mötessparerad väg senast år 2025 har regeringen beslutat.
En av vägarna på listan går delvis genom Östergötland, nämligen E22 Söderköping–Kalmar.
– Men även riksväg 35 finns anledning att varna för, säger Erik Kjellin.
Här är hela listan:
E10 – hela sträckan.
E12 -–- hela sträckan.
E14 – hela sträckan
E16 från Gävle till norska gränsen
E18 från Karlstad till norska gränsen
E20 från Kumla till Göteborg
E22 från Söderköping till Kalmar
E45 från Trollhättan och norrut
Rv 26 från Kristinehamn och norrut
Rv 70 från Borlänge till norska gränsen
Rv 84 från Hudiksvall till norska gränsen
ake.alvin@corren.se