– Jag funderade på vad jag skulle göra i Sverige när vi flyttade hit, säger Selina Lu.
Hon är uppvuxen i Peking och det var där hon 2011 träffade sin man Paul, som jobbat i staden de senaste 20 åren. De bestämde sig för att flytta till Sverige 2019 och startar nu företaget Unique U.
– Jag ville göra något jag känner passion för, det blev väskor, scarfes, smycken, naglar och pärlor, säger Selina.
I norra delen av Ödeshögs innerstad ligger en gul byggnad som påminner om ett garage, men innanför dörren leder en trapp upp till en renoverad takvåning med fina ljusinsläpp. Solen strålar in i butikslokalen via de stora takfönstren, ner på fat med pärlor.
Varför just pärlor?
– De har en lång historia och tradition i Kina. Jag har sett pärlor sedan jag var liten och älskar dem. De första örhängena jag köpte var pärlor, jag tycker de är mer organiska än diamanter och guld.
– För många är pärlor vita och runda, men det finns så många olika sorter, säger Paul Stambeck.
Han beskriver att en pärla skapas av ett sandkorn som kommer in mellan skalet och den så kallade manteln, som är den mjuka delen i musslan.
– Marknadspriserna för pärlor varierar stort, det är många kriterier som avgör. Mörka pärlor kommer från Tahiti och varje skal har bara en pärla som växer i ungefär sex år, de är jättedyra. I vissa skal med sötvattenpärlor kan det finnas upp till 40 pärlor och de är billigare.
Selina berättar om en av många pärltraditioner i Kina.
– Det är vanligt att döttrar köper pärlor till sina mammor. Musslan symboliserar mamman, "Mother of pearl", och pärlan är barnet. Dottern vill ge tillbaka något till sin mamma, och ger då en pärla som gåva.
När Selina jobbade som lärare i Peking började hon göra smycken vid sidan om.
– Många köper olika komponenter i butiker och tillverkar sedan egna smycken, det är vanligt i Kina.
Paret håller nu på att starta upp ett liknande DIY, do it yourself-koncept (gör det själv), i Ödeshögsbutiken. Det innebär att man kan välja komponenter och bygga eller modifiera sina smycken på egen hand.
– Vi har inte sett det här konceptet någonstans i Sverige, att alla komponenter finns på samma ställe.
Blir det inte dyrt att plocka ihop del för del?
– Nej, man kan välja olika prisklasser på delarna, både billiga och exklusiva, säger Paul.
Är inte Ödeshög för litet för en sådan verksamhet?
– Jo, det är det. Men idén är att vi även ska bygga upp en internetförsäljning.
Vad är främsta fördelen med att ha företaget på orten?
– Uppstartskostnaderna är helt andra än i en större stad. Jag äger huset och vi kan bygga upp verksamheten här. Sedan kan vi utöka till andra orter, alternativt franchise. Vi har alla leverantörer och inköpskanaler i Kina, så det är bara att köra.
Vilka är de största utmaningarna?
– Att synas och höras i det stora flödet på internet. Likaså att nå ut till Ödeshögsbor att vi finns här.
Selina upplever många skillnader mellan Kina och Sverige. Kylan och ljuset är en sak, men även den kinesiska kryddstarka maten och ett annat beteende vad gäller öppettider i butiker.
– Det är så konstigt, allt är stängt här när alla är lediga på kvällar och helger. Allting stänger klockan 22 i Peking.
Nu firas det kinesiska nyåret, som är den största traditionella högtidsperioden i landet. Selina och Paul passar då på att åka till Kina för att hälsa på familjen och fira in Drakens år. När de kommer hem hoppas de bli klara med sitt DIY-koncept till påsk.