Termometern utomhus visar tvåsiffrigt när vi kommer fram till tågdepån strax utanför Boxholm. Här servar företaget Alstom Östgötatrafikens pendeltåg.
Ett pendeltåg har precis kört in i hallen för att avisas.
Under tåget står Kaj Löwe och Anders Gustafsson och hackar is med ett spett. Skyddsglasögon och hjälm är på för isen flyger åt alla håll.
Marcus Lövgren är depåchef. Han berättar att det vid aktiv avisning tar cirka sex timmar att få tåget helt fritt från is. Tio ton is kan behövas tas bort från varje tåg.
– När vi avisar måste vi se till att det blir fritt från is från underrede och bromsar så vi kan få ut tåget i trafik igen. Vi avisar manuellt med värme, vatten, spett och hackor. När fordonet är isfritt måste det torka till. Efter det kollar vi bromsar och att tåget är trafiksäkert.
Per Stridsman, platsansvarig på depån i Boxholm, vittnar om en jobbig början på vintern för tågtrafiken.
– Det har varit den tuffaste vinter sedan Alstoms avtal började 2015. Vi har haft vinterförhållanden sedan första advent och vi har haft avisningsberedskap i stort sätt hela tiden, med några få undantag. Den senaste veckan har varit den tuffaste historiskt. Vi har avisat hela flottan sedan i måndags. Normal kapacitet ligger på 2–3 fordon per dygn och nu har vi tagit in 18 fordon på fyra dygn.
Det tåg som avisas idag har inte lika mycket is som tågen som servats tidigare i veckan.
– Just nu har vi ett väderomslag som gör att det inte bygger lika mycket is på fordonen.
Den senaste tiden har varit svår för tågpendlarna i Östergötland.
– Det har varit tuffa dagar och vi vet att det varit många resenärer som drabbats hårt. Vi försöker att hänvisa till appen där man kan få aktuell information, säger Anna Runesson, kommunikationschef på Östgötatrafiken.
Många resenärer har upplevt att det varit dålig information. Vad tänker du om det?
– Vi kan aldrig tumma på säkerheten. Den är A och O, både för resenärer och förare. Ibland blir det tvära kast och nya direktiv kring när tåg kan köra. Då kan informationen halta och det är beklagligt. Var ute i extra god tid när vädret är dåligt. Titta även i appen, både en tid innan avgång, men även nära inpå.
Vad har ni gjort för att utvärdera den senaste tidens tågproblem?
– Det är ett samarbete mellan oss, trafikföretagen, underhållsentreprenörer och Trafikverket. Det är en samverkan och vi vill få till det på ett ännu bättre sätt.