Massor av vägarbeten på gång – här är hela listan

Trafikverket har fått kraftigt höjda anslag för att förbättra vägarna. Listan över årets vägarbeten i Östergötland är därför ovanligt lång – och ännu längre lär den bli kommande år.

Nu börjar säsongen för asfaltsläggarna. I år blir det fler vägarbeten än i fjol.

Nu börjar säsongen för asfaltsläggarna. I år blir det fler vägarbeten än i fjol.

Foto: Magnus Andersson/TT

Östergötland2025-03-26 00:02

Under många år har skicket på våra vägar sakta men säkert blivit sämre. Nu ska det bli ändring på det. Under en tolvårsperiod satsar regeringen 115 miljarder kronor extra, och målet är att den så kallade underhållsskulden ska arbetas bort.

För Östergötlands del innebär det att Trafikverket i år har 156 miljoner kronor till sitt förfogande för vägunderhåll, att jämföra med fjolårets 118. De kommande tre åren höjs anslaget stegvis ännu mer, för att 2028 vara uppe i 240 miljoner kronor.

– Äntligen! Nu startar ett omfattande jobb med att utarbeta en plan för hur vi bäst ska använda de här pengarna, kommenterar Tobias Berzelius, projektledare på Trafikverket i Östergötland.

undefined
Tobias Berzelius är projektledare på Trafikverket i Östergötland. I år har han fått en betydligt större budget till sitt förfogande – och ännu mer blir det kommande år.

Vilka vägarbeten räknar ni med kommer att påverka trafiken mest i år?

– E4-arbetena drar igång i mitten av april och de påverkar ju alltid många. Det mesta görs nattetid, men mellan Linköping västra och Mantorp planerar vi för överledning – alltså att trafiken leds över så att det blir mötande trafik. Det kan skapa köer. 

Arbetena på E4 beräknas bli klara i maj.

– Ett annat arbete med stor påverkan på trafiken är på väg 55. Det är 2+1-väg och det är alltid besvärligt. På E22 mellan Norrköping och Söderköping kan det också bli köer, även om även detta utförs nattetid. På 1025 mellan Mantorp och Västerlösa gör vi en rejäl renovering av vägen. Och vi ska åtgärda rondeller på flera ställen, säger Tobias Berzelius.

Tidigare år är det framför allt de små vägarna som fått stå tillbaka när pengarna inte räckt till. Nu är det tänkt att även de ska åtgärdas. Många av dem skulle behöva en mer djupgående renovering.

– Men det går ju inte att åtgärda alla på en gång. Även kommande år får vi ägna oss en hel del åt att lappa och laga ytskikten innan vi kan gå på djupet, säger Tobias.

På de små och medelstora vägarna är det ofta så kallad tankbeläggning som gäller. Då sprids bindemedel och stenmaterial ut på vägen och för bilisterna gäller det att köra lite lugnt i början – annars finns det risk för stenskott.

– Följ anvisningarna på hastighetstavlorna och ta det försiktigt, uppmanar Tobias Berzelius.

Här är en lista på beläggningsarbeten som planeras under 2025. Listan är preliminär, några av arbetena kan komma att skjutas upp till nästa år.
E4 norrgående:
Linköping Ö–Tallboda
Lövstad–Norrköping S

E4 södergående:
Norrköping S–Lövstad
Linköping V–Mantorp
Mjölby Ö–Mjölby V

E22 norrgående:
Klevbrinken–Navestad
Valdemarsvik–Gusum

E22 södergående:
Navestad–Klevbrinken
Ringarum–Gusum

32: Förbi Mjölby

34: Rondell Biltema Motala

35: Vägskäl 731–rondell Åtvidaberg. Samt Tomtebodarondellen och Kallerstadsrondellen i Linköping.

50: Medevi–länsgräns

55: Näkna–länsgräns

131: Tranberga–länsgräns

206: Skänninge–Öjebro

210: Söderköping–Hösterum

580: Boxholm–Malexander

615: Sandebo–rv34

687: Sturefors–Harvestad + rondell

738: Ringarum–E22

748: Rösten–Värna

774: Halleby–Skärkind

778: Ringarum–E22

782: Nybble–lv 210

796: Rycklösa–Gistad

799: Västra Husby–Evalund

862: Grindtorp–Hageby

881: Ljunga–Ljurö

882: Marby

886: 209–Järstad

887: Östra Stenby–Torslund

888: Östra Stenby–Järstad

904/905: Krokek

1025: Uljeberg–Västerlösa

1081: Illersjö–Lugnet

1092: Rv 50–länsgräns

1121: Ljung–Ljungsbro

1136: Igelfors–länsgräns

1147: Norsholm samhälle

1149: Kimstad–Lövstad

1153: Skärblacka–järnvägsbron

1175: Simonstorp–Rejmyre

Metoder för vägbeläggning

Konventionell: Den gamla ytan fräses bort och därefter läggs en ny massa på.
Remixing: Den gamla beläggningen värms, fräses ner, samlas upp och blandas med ny massa. Blandningen läggs och vältas direkt.
Tankbeläggning: Stenmaterial och bindemedel sprids ut på vägen var för sig. Kostnads- och energieffektivt, men ger risk för stenskott.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!