Under många år har skicket på våra vägar sakta men säkert blivit sämre. Nu ska det bli ändring på det. Under en tolvårsperiod satsar regeringen 115 miljarder kronor extra, och målet är att den så kallade underhållsskulden ska arbetas bort.
För Östergötlands del innebär det att Trafikverket i år har 156 miljoner kronor till sitt förfogande för vägunderhåll, att jämföra med fjolårets 118. De kommande tre åren höjs anslaget stegvis ännu mer, för att 2028 vara uppe i 240 miljoner kronor.
– Äntligen! Nu startar ett omfattande jobb med att utarbeta en plan för hur vi bäst ska använda de här pengarna, kommenterar Tobias Berzelius, projektledare på Trafikverket i Östergötland.
Vilka vägarbeten räknar ni med kommer att påverka trafiken mest i år?
– E4-arbetena drar igång i mitten av april och de påverkar ju alltid många. Det mesta görs nattetid, men mellan Linköping västra och Mantorp planerar vi för överledning – alltså att trafiken leds över så att det blir mötande trafik. Det kan skapa köer.
Arbetena på E4 beräknas bli klara i maj.
– Ett annat arbete med stor påverkan på trafiken är på väg 55. Det är 2+1-väg och det är alltid besvärligt. På E22 mellan Norrköping och Söderköping kan det också bli köer, även om även detta utförs nattetid. På 1025 mellan Mantorp och Västerlösa gör vi en rejäl renovering av vägen. Och vi ska åtgärda rondeller på flera ställen, säger Tobias Berzelius.
Tidigare år är det framför allt de små vägarna som fått stå tillbaka när pengarna inte räckt till. Nu är det tänkt att även de ska åtgärdas. Många av dem skulle behöva en mer djupgående renovering.
– Men det går ju inte att åtgärda alla på en gång. Även kommande år får vi ägna oss en hel del åt att lappa och laga ytskikten innan vi kan gå på djupet, säger Tobias.
På de små och medelstora vägarna är det ofta så kallad tankbeläggning som gäller. Då sprids bindemedel och stenmaterial ut på vägen och för bilisterna gäller det att köra lite lugnt i början – annars finns det risk för stenskott.
– Följ anvisningarna på hastighetstavlorna och ta det försiktigt, uppmanar Tobias Berzelius.
Här är en lista på beläggningsarbeten som planeras under 2025. Listan är preliminär, några av arbetena kan komma att skjutas upp till nästa år.
E4 norrgående:
Linköping Ö–Tallboda
Lövstad–Norrköping S
E4 södergående:
Norrköping S–Lövstad
Linköping V–Mantorp
Mjölby Ö–Mjölby V
E22 norrgående:
Klevbrinken–Navestad
Valdemarsvik–Gusum
E22 södergående:
Navestad–Klevbrinken
Ringarum–Gusum
32: Förbi Mjölby
34: Rondell Biltema Motala
35: Vägskäl 731–rondell Åtvidaberg. Samt Tomtebodarondellen och Kallerstadsrondellen i Linköping.
50: Medevi–länsgräns
55: Näkna–länsgräns
131: Tranberga–länsgräns
206: Skänninge–Öjebro
210: Söderköping–Hösterum
580: Boxholm–Malexander
615: Sandebo–rv34
687: Sturefors–Harvestad + rondell
738: Ringarum–E22
748: Rösten–Värna
774: Halleby–Skärkind
778: Ringarum–E22
782: Nybble–lv 210
796: Rycklösa–Gistad
799: Västra Husby–Evalund
862: Grindtorp–Hageby
881: Ljunga–Ljurö
882: Marby
886: 209–Järstad
887: Östra Stenby–Torslund
888: Östra Stenby–Järstad
904/905: Krokek
1025: Uljeberg–Västerlösa
1081: Illersjö–Lugnet
1092: Rv 50–länsgräns
1121: Ljung–Ljungsbro
1136: Igelfors–länsgräns
1147: Norsholm samhälle
1149: Kimstad–Lövstad
1153: Skärblacka–järnvägsbron
1175: Simonstorp–Rejmyre