I Jönköping lades inga busslinjer ned

I Jönköpings län är den anropsstyrda kollektivtrafiken ingen ersättning för linjetrafik. Den är ett komplement.

Måste lösas. Det kan bli problem för pendlare när linjetrafik ställs in till förmån för anropsstyrd trafik på landsbygden i Östergötland. I Jönköpings län är linjetrafiken ännu kvar.

Måste lösas. Det kan bli problem för pendlare när linjetrafik ställs in till förmån för anropsstyrd trafik på landsbygden i Östergötland. I Jönköpings län är linjetrafiken ännu kvar.

Foto: Anders Rörby

Östergötland2015-06-18 20:00

Närtrafiken i Jönköpings län står som modell för den som ska införas i Östergötland nästa år. Hur det planeras att se ut i Östergötland beskrevs på Corren.se i torsdags. Men till skillnad från modellen som växer fram i Östergötland infördes den i Jönköping inte för att ersätta glest utnyttjade busslinjer.

– Så långt har vi inte kommit här. Om linjetrafiken tas bort försvinner pendeltrafiken, det problemet måste vi lösa först, säger ordförande för trafiknämnden i Jönköping, Rune Backlund.

Modellen fungerar i samtliga 13 kommuner i Jönköpings län. Alla som bor en kilometer från hållplats för linjetrafik har sex enkelresor per vecka att utnyttja. Det går att beställa resor från hemmet till närmaste tätort eller till kommunhuvudorten och tillbaka. Resan får vara max tre mil och den beställs senast två timmar innan resan ska påbörjas. Den kostar lika mycket som en resa med linjetrafik. Systemet med närtrafik är fortfarande bara ett projekt, men det har fallit väl ut, säger Anna-Karin Malm på länstrafiken i Jönköping.

– Vi har inte marknadsfört möjligheten speciellt mycket i rädsla för att för många utnyttjar möjligheten, vi måste hålla budget, säger hon.

Försöket infördes eftersom alla tretton kommuner hade olika regler och avgifter för sin kompletteringstrafik. I och med modellens införande tog regionen över från kommunerna och medel överfördes från kommuner till regionen för att finansiera det hela.

Många, särskilt äldre och unga resenärer uppskattar närtrafiken. Mest kritik har modellen fått från ungdomar som inte får ta med sig kompisar hem i bilen och från sommarstugeägare som inte har rätt att utnyttja den.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om