KARTA: HÀr kan du rÀkna med lÄnga bilköer

Flera mil av E4 ska asfalteras i Ă„r, liksom en rad andra vĂ€gar. Dessutom byggs vĂ€gen mellan Skeda Udde och Rimforsa om till 2+1-vĂ€g – sĂ„ rĂ€kna med bilköer.

Östergötland2017-04-17 10:00

Den goda nyheten Ă€r att vĂ€garbetena, och dĂ€rmed trafikstörningarna, blir fĂ€rre i Ă„r Ă€n normalt. Den dĂ„liga nyheten Ă€r – vilket vi berĂ€ttat tidigare – att det beror pĂ„ att Trafikverket fĂ„tt mindre pengar i sin budget.

Asfalteringsarbetena har redan börjat sĂ„ smĂ„tt, med vĂ€g 503 mellan TranĂ„s och Ödeshög. Det arbetet fortsĂ€tter efter pĂ„sk pĂ„ andra sidan TranĂ„s, förbi Hestra och ner till Österbymo.

Sex mil körbana ska asfalteras pÄ E4, vid Mjölby, Linköping och Norrköping. Dessutom repareras bron över StÄngÄn, ett arbete som startar efter semestrarna och berÀknas ta drygt tvÄ mÄnader.

Trafiken pÄ E4 kommer inte att ledas om, men det blir sÀnkt hastighet och ibland mötande trafik.

Andra vĂ€gar som fĂ„r en upprustning i Ă„r Ă€r till exempel Klinga–SkĂ€rblacka, Borensberg-Ervasteby och Slaka-Nykil.

– Det Ă€r vĂ€gar som Ă€r i dĂ„ligt skick, dĂ€r vi har lappat och lagat i mĂ„nga Ă„r. Nu görs de i ordning ordentligt, berĂ€ttar Nicklas Sundström, projektledare pĂ„ Trafikverket.

PÄ en del mindre vÀgar anvÀnds sÄ kallad tankbelÀggning, eller indrÀnkt makadam. I Är gÀller det framför allt i södra lÀnet, med bland annat flera vÀgar runt Horn.

– De vĂ€garna Ă€r klokast att undvika helt medan arbetena pĂ„gĂ„r, om man kan. Det finns risk för bĂ„de stenskott och punktering i samband med frĂ€sningsarbeten, sĂ€ger Nicklas Sundström.

RiksvÀg 23/34 mellan Skeda Udde och Rimforsa byggs om till 2+1-vÀg, ett arbete som pÄgÄr till hösten 2018.

– Störst trafikproblem lĂ€r det bli efter semestern nĂ€r det ska byggas en rid- och viltport vid Eda, mellan Brokind och Rimforsa. DĂ„ kommer trafiken att ledas förbi pĂ„ en tillfĂ€llig vĂ€g, berĂ€ttar projektledare Lisa Herland.

Tre metoder för vÀgbelÀggning

Konventionell: Den gamla ytan frÀses bort och dÀrefter lÀggs ny massa pÄ. Vanligast Àr ABT, asfaltbetong tÀt, och ABS, asfaltbetong stenrik. ABT ger en tÀtare och slÀtare yta som till exempel lÀmpar sig inne i stÀder dÀr man vill fÄ en tystare vÀg. ABS ger en grövre yta som tÄl slitage frÄn traken bÀttre.

Remixing: HÀr sker allt i ett moment. Den gamla belÀggningen vÀrms, frÀses ner, samlas upp och blandas med ny massa för att kompensera för det som Àr bortslitet i spÄren. DÀrefter lÀggs och vÀltas den blandade massan direkt.

TankbelÀggning: Stenmaterial och bindemedel sprids ut pÄ vÀgen var för sig. Kostnads- och energieffektiv metod som dock kan medföra stenskott om bilarna inte saktar ner. AnvÀnds pÄ vÀgar med mindre Àn 2 000 fordon per dygn i Ärssnitt.

Entreprenörer i Östergötland

E4 och E22: UnderhĂ„lls pĂ„ lĂ„nga kontrakt av Svevia (2009–2021) respektive Skanska (2014–2029).

Konventionell lĂ€ggning: Asfalts-gruppen Öst (2016–2018).

Remixing: Svevia (2016–2018).

TankbelĂ€ggning: Svevia (2017–2019).

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!