Under november och december skyltar Trafikverket om vÀgstrÀckor i 17 lÀn. Anledningen till sÀnkningen Àr att anpassa hastigheten efter vÀgarnas standard. Samtliga Àndringar innebÀr en sÀnkning frÄn 90 kilometer i timmen till 80. VÀgarna som valts ut Àr strÀckor som inte kommer byggas om till mötesfri vÀg inom en nÀra framtid
En av de lĂ€ngre strĂ€ckorna i Ăstergötland som fĂ„r sĂ€nkt hastighet Ă€r gamla E4 mellan Linghem och Kimstad. Det Ă€r en bred vĂ€g med god sikt dĂ€r olycksrisken spontant kĂ€nns liten.
â Det Ă€r precis dĂ€r man kör fort. Faktisk sĂ€kerhet har inget med upplevd sĂ€kerhet att göra. Förr hade vi nĂ„got som kallades 13-metersvĂ€gar. Breda vĂ€gar dĂ€r vi hade 110 som hastighetsbegrĂ€nsning. Det var jĂ€ttebra vĂ€gar, det var bara det att folk körde ihjĂ€l sig som flugor, sĂ€ger Mikael Klingstedt, Trafikverkets samordnare av hastighetsöversynen.
Enligt Mikael Klingstedt Àr det inga specifikt olycksdrabbade vÀgar som valts ut, utan en kombination av hög trafikbelastning kombinerat med en för lÄg sÀkerhetsstandard och avsaknad av plan för att inom en snar framtid höja sÀkerheten pÄ nÄgot annat sÀtt.
â Vi vet att 90-vĂ€gar med höga flöden har höga olyckstal. Vi tittar inte pĂ„ antalet olyckor, utan pĂ„ antalet döda och skadade per kilometer och Ă„r, sĂ€ger Mikael Klingstedt.
Enligt mĂ€tningar som trafikverket gjort innebĂ€r en sĂ€nkning av hastighetsbegrĂ€nsningen med 10 kilometer i timman en faktisk sĂ€nkning av genomsnittshastigheten med 3 till 4 kilometer i timman. Men Ă€ven en sĂ„ liten faktisk hastighetssĂ€nkning innebĂ€r att antalet döda och svĂ„rt skadade minskar med 15â20 procent.