Det satsas målmedvetet på många plan för att öka cyklandet i landet. Det är miljövänligt och hälsofrämjande. Cykelvägar gör det snabbare och bekvämare att ta sig fram för cyklisten, och är också säkrare. De lockar fler att ta cykeln och när elcykeln blir ett än mer använt färdmedel förväntas även längre bilfria sträckor av cykelväg behövas. Cykelvägar utmed riks- och europavägar ingår därför i planeringen av länets transportinfrastruktur som regionen ansvarar för.
Det har fram till nu inte funnits en strategi på regional nivå för hur östgötarnas cyklande kan förmås att öka. Men till skillnad från regeringen är region Östergötland klar med ett förslag till cykelstrategi. Den första i sitt slag. Den nationella cykelstrategin har låtit vänta på sig, men är enligt uppgift klar inom kort.
Förslaget till cykelstrategi för Östergötland förväntas komma att antas under onsdagen av trafik- och samhällsplaneringsnämnden. I strategin slås fast att vardagscyklandet ska prioriteras framför exempelvis cykelturism. Det ska bli lättare att cykla exempelvis till och från arbete, skola eller livsmedelsbutik. I andra hand ska cykelvägar som kopplar cykelnätet till kollektivtrafiken prioriteras. Turismen ska komma först i tredje hand.
Cykelvägar ska enligt den föreslagna strategin i första hand anläggas där det bor många människor, alltså i och mellan tätorter. Detta för att det tillfredsställer majoritetens behov av cykelvägar och därmed leder till den största möjliga ökningen av cyklandet. I Östergötlands län finns totalt nittiotvå tätorter. I tätorterna bor åttiofem procent av länets cirka 445 000 invånare och i de femtio största tätorterna bor åttio procent av befolkningen.
När det gäller de cykelvägar som regionen ansvarar för, binder de framför allt tätorter samman. Det har kartlagts var någonstans behovet av sådana cykelvägar finns och var de ska kunna bidra till att cykel kan konkurrera tidsmässigt med bil.
Tjugosex stråk mellan tätorter och sådana som leder till kollektivtrafik, främst hållplatser för expressbuss, har identifierats. Hälften av dessa har redan bilfria cykelvägar och nu återstår förslag på tretton nya cykelvägar utmed statliga vägar i regionen. Om, och i så fall när, de blir verklighet blir de än mer intressanta med elcykel som har en längre räckvidd än vanlig cykel, konstateras i cykelstrategin.