LISTA: Här föreslås 13 nya cykelleder

Region Östergötland får sin första cykelstrategi. I den föreslås tretton nya cykelvägar utmed det riks- och europavägar. Cykelvägar som framför allt binder tätorter samman.

Strategi. Cyklingen ska förmås öka genom att fler cykelvägar anläggs som binder tätorter i Östergötland samman.

Strategi. Cyklingen ska förmås öka genom att fler cykelvägar anläggs som binder tätorter i Östergötland samman.

Foto: Mostphotos

Östergötland2017-03-29 10:00

Det satsas målmedvetet på många plan för att öka cyklandet i landet. Det är miljövänligt och hälsofrämjande. Cykelvägar gör det snabbare och bekvämare att ta sig fram för cyklisten, och är också säkrare. De lockar fler att ta cykeln och när elcykeln blir ett än mer använt färdmedel förväntas även längre bilfria sträckor av cykelväg behövas. Cykelvägar utmed riks- och europavägar ingår därför i planeringen av länets transportinfrastruktur som regionen ansvarar för.

Det har fram till nu inte funnits en strategi på regional nivå för hur östgötarnas cyklande kan förmås att öka. Men till skillnad från regeringen är region Östergötland klar med ett förslag till cykelstrategi. Den första i sitt slag. Den nationella cykelstrategin har låtit vänta på sig, men är enligt uppgift klar inom kort.

Förslaget till cykelstrategi för Östergötland förväntas komma att antas under onsdagen av trafik- och samhällsplaneringsnämnden. I strategin slås fast att vardagscyklandet ska prioriteras framför exempelvis cykelturism. Det ska bli lättare att cykla exempelvis till och från arbete, skola eller livsmedelsbutik. I andra hand ska cykelvägar som kopplar cykelnätet till kollektivtrafiken prioriteras. Turismen ska komma först i tredje hand.

Cykelvägar ska enligt den föreslagna strategin i första hand anläggas där det bor många människor, alltså i och mellan tätorter. Detta för att det tillfredsställer majoritetens behov av cykelvägar och därmed leder till den största möjliga ökningen av cyklandet. I Östergötlands län finns totalt nittiotvå tätorter. I tätorterna bor åttiofem procent av länets cirka 445 000 invånare och i de femtio största tätorterna bor åttio procent av befolkningen.

När det gäller de cykelvägar som regionen ansvarar för, binder de framför allt tätorter samman. Det har kartlagts var någonstans behovet av sådana cykelvägar finns och var de ska kunna bidra till att cykel kan konkurrera tidsmässigt med bil.

Tjugosex stråk mellan tätorter och sådana som leder till kollektivtrafik, främst hållplatser för expressbuss, har identifierats. Hälften av dessa har redan bilfria cykelvägar och nu återstår förslag på tretton nya cykelvägar utmed statliga vägar i regionen. Om, och i så fall när, de blir verklighet blir de än mer intressanta med elcykel som har en längre räckvidd än vanlig cykel, konstateras i cykelstrategin.

Tretton nya cykelstråk föreslås

1) Motala, från bron över Motala ström till avfarten mot Vadstena

Ny cykelväg längs med väg 50 vid infarten till Motala (totalt ca 0,7 km).

2) Boxholm – Mjölby

Ny cykelväg längs med väg 32 (12,9 km).

3) Väderstad – Mjölby

Ny cykelväg längs med gamla riksvägen (10,7 km).

4) Klevbrinken - Korsbrinken

Ny cykelväg längs med E22, fram till nuvarande cykelväg mot Norrköping (3,4 km).

5) Kimstad - Norsholm

Ny cykelväg längs med Kimstadsvägen och/eller väg 215 (4 km).

6) Genom Skärblacka

Ny cykelväg längs med väg 215, hur mycket cykelbana som behövs är beroende av hur mycket av

vägnätet i tätorterna som kan utnyttjas för cykling i blandtrafik (3,2 – 4,7 km).

7) Svärtinge – Åby

Ny cykelväg från väg 51 till befintlig cykelväg i Åby (5,9 km).

8) Graversfors – Åby

Ny cykelväg längs med Katrineholmsvägen (1,0 km).

9) Torskär – Åby

Ny cykelväg som knyter ihop stråket från Strömsfors/Krokek till Norrköping (7,2 km).

10) Borggård – Finspång

Se över status på banvall (ca 13 km).

11) Kopplingar till expressbusshållplatsen i Grebo

Var nya cykelvägar bör lokaliseras behöver studeras mer i detalj.

12) Kopplingar till expressbusshållplatsen i Gusum

Ny cykelbana utmed väg 820 från södra delen av tätorten till express-busshållplatsen vid Trafikplats

Gusum (2,6 km).

13) Kopplingar till expressbusshållplatsen och järnvägsstationen i Rimforsa

Var nya cykelvägar bör lokaliseras behöver studeras mer i detalj.

Källa: Region Östergötland

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om