LiU-forskarnas metod har vägt tungt för regionerna

Data från 1177 vårdguiden hjälper Region Östergötland att förutspå hur många covid-19-smittade som behöver sjukhusvård. "Det har vägt tungt som en del i underlaget för vår planering", säger Martin Magnusson i regionens särskilda sjukvårdsledning.

Data från 1177 hjälper regionen förutspå hur många covid-19-smittade som kommer att behöva sjukhusvård. "Det har använts väldigt väl när vi planerat vårdbehovet på sjukhusen", säger Martin Magnusson.

Data från 1177 hjälper regionen förutspå hur många covid-19-smittade som kommer att behöva sjukhusvård. "Det har använts väldigt väl när vi planerat vårdbehovet på sjukhusen", säger Martin Magnusson.

Foto: Samuel Villius / Claudio Bresciani/TT

Östergötland2020-11-22 18:00

Smittspridningen ökar och allt fler kräver vård, men länets sjukhus har god beredskap och är redo för fler patienter. Planering och prognoser som Region Östergötland har gjort håller alltså – och en av förklaringarna är östgötarnas 1177-samtal.

För samtidigt som du får rådgivning och vårdtips är informationen du själv lämnar om typiska covid-19-symtom som feber, hosta och trötthet ytterst värdefull. Tack vare den kan Region Östergötland nämligen förutspå vårdbelastningstoppar och beläggning på sjukhusen. Sedan coronautbrottet har 1177-samtalen tydligt speglat vårdbehovet de efterföljande veckorna.

– Under våren hade vi väldigt god överensstämmelse. När symtomen börjar komma vet man att det är ungefär två veckor till det att vissa behöver söka sjukhus, och ytterligare någon veckas fördröjning innan ett antal av patienterna behöver intensivvård, säger Martin Magnusson.

Tack vare 1177-samtalen kunde man i våras också förutspå när covid-kurvan skulle börja vända nedåt.

– När samtalen minskade såg man hur toppen planade ut för att sedan gå nedåt, säger Martin Magnusson.

undefined
Martin Magnusson (till vänster) och den regionala sjukvårdsledningen har under coronapandemin haft stor användning för metoden som LiU-forskaren Armin Spreco (till höger) har varit med och utvecklat.

Arbetet bygger på en metod utvecklad av forskare vid Linköpings universitet. Metoden, som fortfarande är under utveckling, utformades ursprungligen för att kunna förutse influensaepidemier men har alltså varit högst användbar även under coronapandemin.

– Målet är att sjukvårdsledningen ska kunna planera vården så bra som möjligt så att patienterna får så bra vård som möjligt, inte bara covid-19-patienter utan alla patienter, säger Armin Spreco, doktor i medicinsk vetenskap vid LiU och en av dem som ligger bakom studien.

– Överskattade prognoser kan leda till att vården frigör platser för personer som aldrig kommer. Det kan innebära att operationer och behandlingar som är livsnödvändiga, till exempel för cancerpatienter, skjuts upp i onödan, fortsätter han.

Det finns dock faktorer som pekar på att just 1177-metoden inte fungerar lika bra nu som under första vågen. Dels har testning i viss mån ersatt samtal till 1177 som första åtgärd om man har symtom, dels är antalet andra infektionssjukdomar i omlopp av olika anledningar klart fler nu än i våras.

Datan från 1177 kan alltså inte längre lika lätt härledas till just covid-19. De symtom som beskrivs i samtalen kan lika gärna vara influensa eller någon annan sjukdom som i förlängningen inte kräver sjukhusvård i samma utsträckning.

– Det är en betydligt brokigare situation nu. Ju fler virus i omlopp desto större utmaning, säger Martin Magnusson.

Samtidigt är 1177-samtal långt ifrån den enda datakälla som används för att förutspå vårdbelastningstoppar. Bland annat vägs antalet positiva provsvar och antalet patienter som faktiskt blir inlagda på sjukhus också in.

– I Göteborg och Stockholm har man även tittat på virus i avloppsvatten. Det kan också vara en metod. Man får väga in allt för att få den här förvarningen som är så viktig, säger Martin Magnusson.

Armin Spreco och hans kollegor jobbar kontinuerligt med analyser och har börjat få indikationer på när höstens vårdbelastningstopp inträffar. Dessa vill man dock inte gå ut med.

– Nu utgår vi från det tidigare utbrottet och gör antaganden om när toppen kan nås utifrån antalet personer som behövde vård då. Det bör inte bli fler nu känner vi, säger han.

1177 vårdguiden

Sveriges samlingsplats för information och tjänster inom hälsa och vård. Erbjuder sjukvårdsrådgivning, upplysningar och e-tjänster.

Telefonnumret 1177 kan ringas dygnet runt. Sjuksköterskorna som svarar bedömer vårdbehov, ger råd och vägleder till lämplig mottagning när så behövs. Varje år besvaras över fyra miljoner samtal.

På webben, 1177.se, kan du läsa om sjukdomar, behandlingar och ställa anonyma frågor. Här hittar du också mottagningar och kan använda e-tjänster för att kontakta vården.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!