Nordqvist erfarenhet är att det finns cyklister som ”vräker på allt vad det går” och att långt ifrån alla saktar ner exempelvis vid gångfartsområden där sju kilometer i timmen råder.
Inte heller väntar sig en bilförare att en cyklist plötsligt ska komma körande i full fart genom en rondell.
– Både cyklister och bilförare borde ta mer hänsyn, både till varandra och till fotgängarna, säger han.
En del irriterar sig på att träningscyklister ofta kör i bredd, är det tillåtet?
– Jag har inte hittat något undantag för det i lagen. Man ska cykla en och en.
Varför efterföljs inte det då?
– Man kan hetsa varandra till en bättre träning, tror Lars Nordqvist.
Enligt honom är det tillåtet att cykla i bredd först i samband med en organiserad träning/tävling där vägen är avstängd för övrig trafik.
– Man får inte tävla en bil på en allmän väg heller, poängterar han.
Ett råd för en säkrare trafik är att bilister som vill köra om en grupp cyklister tar det lugnt och väntar in ett lämpligt tillfälle. Viktigt är också att hålla avstånd.
För cyklisternas del föreslår han att de skulle kunna använda sig av en följebil som kan meddela sig om trafiksituationen på vägen, om det exempelvis uppstår köer. Men Lars Nordqvists kanske viktigaste uppmaning till samtliga trafikanter är:
– Visa empati för varandra.