Förhoppningen är att den nya hemsidan på sikt ska leda till ökad tillväxt för regionens företag. Den fungerar som en portal som ska locka turister att besöka Östergötland.
– Vi hoppas på större uppmärksamhet till Östergötland, men framför allt på mer intäkter till företagen, säger Susanne H Fredriksson, chef för Visit Östergötland.
Den nya hemsidan är en del av Regionförbundet Östsam. Idén föddes för snart två år sedan och hemsidan lanserades den 1 mars. Redan första veckan registrerades tre och ett halvt tusen unika besökare.
– De stannade i snitt tre minuter var, det kan jämföras med 1,5 minuter tidigare, säger Susanne H Fredriksson.
Hon tror att det ökade intresset beror på att utbudet är bättre presenterat. Förut administrerade turistbyråerna informationen. Nu lägger företagen ut den själva. Över 260 företag har utbildats i hur systemet fungerar och totalt finns över 360 företag registrerade.
Bland utbudet hittar turisterna allt från fiske och cityhotell till större aktörer som Flygvapenmuseum.
Hemsidan innehåller också information om vad som är på gång i länet, och det ser ut som att turistnäringen är på frammarsch.
– Omsättningen för besöksnäringen nådde för första gången tre miljarder kronor förra året. Den sysselsätter över två och ett halvt tusen personer i Östergötland, berättar Susanne H Fredriksson.
Anledningen till de stigande siffrorna tror hon är att Regionförbundet Östsam arbetar målmedvetet med företagen. Susanne H Fredriksson hoppas att samarbetet ska leda till en ökad attraktionskraft för länet. I slutet av april ska den nya hemsidan även lanseras som en mobilapp.