Transportstyrelsen har gjort en sammanställning över olycksutvecklingen för elsparkcyklar, A-traktorer, mopedbilar, fyrhjulingar och snöskotrar. Tidsperioden sträcker sig från 2016 fram till och med augusti i år.
2016–2018 skedde inga olyckor där en elsparkcykel var inblandad. Sedan dess har 156 olyckor inträffat i Östergötland.
– Majoriteten av olyckorna med elsparkcyklar inträffar i storstäder och sker framför allt på kvällar och nätter under helger. Det beror så klart på att det finns flest elsparkcyklar i större städer, men visar också att det har blivit ett fordon som används i stadslivet på ett inte helt trafiksäkert sätt, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.
Under de senaste fem åren har totalt tre dödsolyckor inträffat i landet. Cirka 40 procent av de omkomna eller skadade i olyckor med elsparkcykel har varit i åldersgruppen 20–34 år.
Samtidigt har antalet olyckor med A-traktorer nästan fördubblats i Sverige. 2020 ändrades reglerna och gjorde det enklare att bygga om en vanlig bil till en A-traktor. Då sköts registreringen av i höjden.
De senaste fem åren har det i genomsnitt inträffat en dödsolycka om året med en A-traktor inblandad.
– Vi ser en markant ökning av antal olyckor med A-traktorer, särskilt under år 2020. Då ökar också antalet A-traktorer kraftigt. Här är det viktigt att notera att ökningen av olyckor följer ökningen av antalet A-traktorer i trafiken, säger Khabat Amin.